0
Hopp til hovedinnhold

Helge Ingvart Fredriksen

Stipendiat

Stipendiat

 
Kontor:
120 ( Universitetsveien 17, Kristiansand )
Kontortid:
08:00-16:00

Utdannet med hovedfag i fysikk fra UiT, eksamen 1994. Tesen handlet modellering av statiske likvekststrukturer i planetringer ved hjelp av støvplasmateori. Har bakgrunn fra industrien som systemutvikler fram til 2010. Deretter underviste jeg i 2 år ved lærerutdanningen, Nord Universitet innen matematikk. Har siden jobbet ved UiT - Campus Bodø innenfor ingeniørutdanning som universitetslektor. Underviser her i matematikk, fysikk og statistikk hovedsaklig.

I tillegg startet jeg høsten 2015 på en 4-års stipendiatstilling ved UiA innenfor matematikk-didaktikk, der jeg studerer snudd klasserom som undervisningsmetode i matematikk-utdanning ved høyere utdanning. 

Faglige interesser

Matematisk modellering

Visualisering og simulering

Matematikk-didaktikk

Student-aktiv læring 

Vitenskaplige publikasjoner

  • Fredriksen Helge, Hadjerrouit Said, Monaghan John David, Rensaa Ragnhild Johanne, Exploring Tensions in a Mathematical Course for Engineers utilizing a Flipped Classroom Approach (2017).
  • Fredriksen Helge A case study of an experiment using streaming of lectures in teaching engineering mathematics (2015). Teaching Mathematics and its Applications . ISSN 0268-3679. 34 (1), s 44 - 52 doi: 10.1093/teamat/hru029
  • Fredriksen Helge Utprøving av nettforelesninger i matematikkundervisningen for ingeniørstudenter - Et innovasjonstiltak i riktig retning? (2013).
  • Fredriksen Helge Matematikkundervisning for studenter via nettet: Empiri (2012).
  • Fredriksen Helge Utilizing commognition as a framework for exploring engineering students´ participation in mathematics discourse in a Flipped Classroom environment (2017).
  • Voigt Mathew, Fredriksen Helge, Designing a Richer Flipped Classroom Calculus Experience (2017).
  • Fredriksen Helge, Hadjerrouit Said, Monaghan John David, Rensaa Ragnhild Johanne, Exploring Tensions in a Mathematical Course for Engineers utilizing a Flipped Classroom Approach (2017).
  • Fredriksen Helge, Voigt Matt K., Lien Tor Martin, Turning the teaching of maths on its head (2016). SFU-Magasinet . ISSN . 2 s 10 - 12
  • Fredriksen Helge, Hadjerrouit Said, USING THE FLIPPED CLASSROOM MODEL OF INSTRUCTION TO EXPLORE TEACHING AND LEARNING ACTIVITIES IN MATHEMATICAL EDUCATION FOR ENGINEERS: AN ACTIVITY THEORY PERSPECTIVE (2016). International Network for Didactic Research in University Mathematics . ISSN 2496-1027. s 251 - 252 doi: sciencesconf.org:indrum2016:84206
  • Fredriksen Helge A case study of an experiment using streaming of lectures in teaching engineering mathematics (2015). Teaching Mathematics and its Applications . ISSN 0268-3679. 34 (1), s 44 - 52 doi: 10.1093/teamat/hru029
  • Fredriksen Helge Experimentation with web lectures as part of the mathematics education for engineering students (2014).
  • Fredriksen Helge Utprøving av nettforelesninger i matematikkundervisningen for ingeniørstudenter - Et innovasjonstiltak i riktig retning? (2013).
  • Fredriksen Helge Mathematics Teaching on the Web for Student Teachers: Action Research in Practice (2013).
  • Fredriksen Helge Didactical practices of mathematics: a comparative study between primary schools in northern Russian and northern Norwegian (2012).

Sist endret: 21.06.2018 14:06

Send studiet på mail