Gå til hovedinnhold
0
Hopp til hovedinnhold

Helen Suzanne Palmer

Førsteamanuensis

 
Kontor:
J1047 ( Universitetsveien 25, Kristiansand )

Fysiolog, lærer og naturfagdidaktikker.

Fagkoordinator for naturfag i 8-13 lærerutdanningene (Lektor/ PPU)

Undervisningserfaring både fra ungdomsskolen (Halden kommune, Trondheim kommune) og høyere utdanning (University of the West of Scotland, NTNU, UiA). 

Forskningsbakgrunn i fysiologi og nevrofysiologi.

FoU arbeid er nå rettet mot undervisning og læring av naturfag og fysiologi i lærerutdanningene.

 

Forskning

Tidligere forskning har vært innenfor fysiologi og nevrofysiologi (2004-2017). Nå ligger mine forskningsinteresser innenfor naturfagdidaktikk, både i skolen og i høyere utdanning. 

 

 

Undervisning

Jeg underviser naturfagdidaktikk og fysiologi ved institutt for naturvitenskapelige fag. Jeg følger opp lærerstudenter i praksis og leder undervisning i det fri for internasjonale lærerstudenter på NORSEC programmet. 

Vitenskapelige publikasjoner

  • Palmer, Helen Suzanne (2023). Student active learning in a digital classroom: high-performing science students’ perceptions of their experiences. Nordic Journal of STEM Education. ISSN: 2535-4574. 7 (1). s 27 - 37. doi:10.5324/njsteme.v7i1.4829.
  • Wohlwend, Martin Rainer; Olsen, Alexander; Håberg, Asta; Palmer, Helen (2017). Exercise Intensity-Dependent Effects on Cognitive Control Function during and after Acute Treadmill Running in Young Healthy Adults. Frontiers in Psychology. ISSN: 1664-1078. 8doi:10.3389/fpsyg.2017.00406.
  • Palmer, Helen; Håberg, Asta; Fimland, Marius Steiro; Solstad, Gerd Marie; Iversen, Vegard Moe; Hoff, Jan; Helgerud, Jan; Eikenes, Live (2013). Structural brain changes after 4 wk of unilateral strength training of the lower limb. Journal of applied physiology. ISSN: 8750-7587. 115 (2). s 167 - 175. doi:10.1152/japplphysiol.00277.2012.
  • Palmer, Helen (2010). Optogenetic fMRI sheds light on the neural basis of the BOLD signal. Journal of Neurophysiology. ISSN: 0022-3077. 104 (4). s 1838 - 1840. doi:10.1152/jn.00535.2010.
  • Palmer, Helen; Garzon, Benjamin J De C; Xu, Jian; Berntsen, Erik Magnus; Skandsen, Toril; Håberg, Asta (2010). Reduced Fractional Anisotropy Does Not Change the Shape of the Hemodynamic Response in Survivors of Severe Traumatic Brain Injury. Journal of Neurotrauma. ISSN: 0897-7151. 27 (5). s 853 - 862. doi:10.1089/neu.2009.1225.
  • Palmer, Helen Suzanne (2023). Applied improv in science education: accepting gifts and embracing failure.
  • Palmer, Helen (2021). Actionbound kurs for faglærere.
  • Palmer, Helen (2021). Actionbound kurs for kroppsøvingslærere.
  • Palmer, Helen (2021). Kompetansekveld for lærere og lærerstudenter om bruk av Actionbound for å tilrettelegge for utendørs læringsløyper.
  • Garshol, Lenka; Drange, Eli-Marie D.; Palmer, Helen Suzanne; Vos, Pauline; Baartman, Desire (2021). Actionbound seminar.
  • Palmer, Helen (2013). Changes in brain structures after four weeks of leg strength training.

Sist endret: 9.02.2023 12:02