0
Hopp til hovedinnhold

Gunhild Kvåle

Førsteamanuensis

Prodekan for forskning

 
Kontor:
E2073 ( Universitetsveien 25, Kristiansand )

Faglige interesser

Multimodalitet, diskursanalyse, lærerutdanningsforskning, literacy, kommunikasjon i barnehage og skole, semiotisk teknologi, sosialsemiotikk, sosiale medier.

 

Prosjekter

Redaktør for tidsskriftet Visual Communication, SAGE.

Medlem av forskningsgruppa Utdanningstekst ved Institutt for nordisk og mediefag. Leder for gruppa i perioden 2015–2019.

Leder for prosjektet "Evalueringstekst" (2017-2018). 

Medleder av forskningsprosjekt om "Social Media as Semiotic Technology" i samarbeid med Senter for multimodal kommunikasjon ved Syd-Dansk Universitet. (2015–2018).

Deltaker i forskningsprosjektet "DigiGLU – Digital tekstkompetanse og bruk av læringsressurser i ny grunnskolelærerutdanning", støttet av Uglandsfondet 2013–2015.

Deltaker i forskningssatsningen "MULTIKUL– Multimodalitet og kulturendring", 2011–2015.

Deltaker i forskningsprosjektet Multimodalitet, sjanger og design, støttet av NFR, 2007–2011. 

Cristin-profil

 

Hovedtillitsvalgt for Utdanningsforbundet ved UiA (2016–2018) og plasstillitsvalgt ved Fakultet for humaniora og pedagogikk (2014 – juni 2019).

Vitenskapelige publikasjoner

  • Tønnessen, Elise Seip; Birkeland, Nils Rune; Drange, Eli-Marie D.; Kvåle, Gunhild; Rambø, Gro-Renée; Vollan, Magnhild (2016). Hva gjør lærerstudenter når de studerer? Lesing, skriving og multimodale tekster i norsk grunnskolelærerutdanning. ISBN: 978-82-15-02631-2. Universitetsforlaget. s 256.
  • Kvåle, Gunhild; Maagerø, Eva; Veum, Aslaug (2015). Kontekst, språk og multimodalitet: Nyere sosialsemiotiske perspektiver. ISBN: 978-82-321-0433-8. Fagbokforlaget. s 276.
  • Kvåle, Gunhild (2019). "Språk-kartlegging. En kritisk analyse av TRAS-skjemaet som multimodal tekst".
  • Kvåle, Gunhild (2019). "Kommersielle ABC-apper for barnehagebarn".
  • Kvåle, Gunhild (2019). "Evaluering og kartlegging som tekstlig og sosial praksis. Kritiske og multimodale perspektiver.".
  • Kvåle, Gunhild (2019). "Tekst i kontekst, kontekst i tekst. Tilnærmingar til tekstar og kontekstar i norskfaget".
  • Kvåle, Gunhild (2018). "ABC-apper for førskolebarn som semiotisk teknologi og literacy-ressurs".

Sist endret: 1.10.2019 10:10