Gorm Jacobsen

Dosent

Kontor:
9I152 ( Universitetsveien 19, Kristiansand )

Gorm Jacobsen er dosent i samfunnsøkonomi ved Institutt for økonomi på Handelshøyskolen ved Universitetet i Agder. Han er Cand. oecon. fra Universitetet i Oslo.

Jacobsen har forsket spesielt på overgangen fra planøkonomi til markedsøkonomi i Polen. Forskningen har resultert i flere vitenskapelige artikler publisert i blant annet International Business & Economics Research Journal, Journal of Business Case Studies og Journal of International Studies. Jacobsen har holdt en rekke foredrag om emnet på ulike universiteter og internasjonale konferanser.

Jacobsen var tidligere amanuensis ved Høgskolesenteret i Rogaland (nå Universitetet i Stavanger). Han har bakgrunn fra blant annet Finansdepartementet, Forsvarsdepartementet og Statistisk sentralbyrå. Han har også vært gjesteforsker ved Warsaw School of Economics.

Jacobsen har i en årrekke vært sensor ved Norges handelshøyskole, Universitetet i Oslo og Universitetet i Bergen. Han var i mange år medlem av både tilsettingsutvalget og klagenemnda ved Universitetet i Agder.

Faglige interesser

Samfunnsøkonomi, matematikk og statistikk.

Vitenskapelige publikasjoner

• Jacobsen, Gorm (2016). Norwegian-Polish Bilateral Trade Developments since 1990.
  • Jacobsen, Gorm (2013). Comparisons of labour productivity and per capita income in the nordic countries (2000-2010).
  • Jacobsen, Gorm (2011). Turning Poland Around - The Polish Economy 1990 - 2009.
  • Jacobsen, Gorm (2010). Poland - Twenty Years With Market Economy.

Ekspertområder

Sist endret: 30.01.2023 09:01