0
Hopp til hovedinnhold
 
Kontor:
J3033 ( Universitetsveien 25, Kristiansand )

Jeg er for tiden tillitsvalgt for PhD-studentene i matematikkdidaktikk ved UiA

Utdanning

Årsenhet i matematikk fra NTNU (2011-2012)

Mastergrad i matematikkdidaktikk fra Universitetet i Agder (2013-2017), inkludert PPU (2014/15)

Undervisning

MA-926 Tallforståelse, algebra og funksjoner (h16, h17, h18, h19)

MA-927 Geometri, statistikk, sannsynlighet og begynneropplæring (v17, v18, v19, v20)

MA-150 Algebra (h17, h18)

MA-173 Innføringsemne i matematikk for skolen (v18)

PED-233 og PED 234 Koordinering og veiledning av bacheloroppgaver i matematikkdidaktikk (v18)

Arbeidserfaring

2015-2017: Jeg har jobbet med voksenopplæring i matematikk, hjelpelærer for økonomistudenter i statistikk, forkurs i matematikk for lærerutdanningene, undervisning i etterutdanning i matematikkdidaktikk og veileder på drop-in senteret til MatRIC. Jeg har også bidratt i et prosjekt finansiert av språkrådet for å opparbeide en database av norske fagbegrepet i matematikk.

August 2017 - desember 2018: Universitetslektor i matematikkdidaktikk ved Universitetet i Agder

Januar 2019 - dd.: Stipendiat ved Universitetet i Agder under veiledning av Pauline Vos og Martin Engebretsen. Fokuset for arbeidet mitt er datavisualiseringer. Datavisualiseringer er komplekse semiotiske og kulturelle artefakter som formidler kvantitativ informasjon i og mellom domener og har betydning for mange menneskers liv. Hva kreves for å lese dem, hva kan de formidle om anvendt matematikk, hvordan gjenspeiler de teknologisk og sosial utvikling, og hvordan lages de?

Vitenskapelige publikasjoner

  • Wiik, Anders; Vos, Pauline (2019). Å lese værmeldingene i norske aviser (1945-2015): Hvilke matematiske ferdigheter forventes?.
  • Wiik, Anders (2019). Mathematization, visualization, communication: Mathematics in the social.
  • Wiik, Anders (2017). Data Vizualizations Through Logarithmic Scales and Plots.

Sist endret: 28.02.2020 14:02