Slag i slag for ministeren

Walking and talking var oppskriften da forsknings- og høyere utdanningsminister, Iselin Nybø spaserte seg gjennom Campus Kristiansand.

Fin sommer på Campus Kristiansand. Her følges minister Nybø til lærerutdanningen av lektorstudent Pernille Klock Rise-Christensen (t.v.) og masterstudent i grunnskolelærerutdanningen Magnus Mathisen. Begge er studentrepresentanter til styret for lærerutdanningene.

Fin sommer på Campus Kristiansand. Her følges minister Nybø til lærerutdanningen av lektorstudent Pernille Klock Rise-Christensen (t.v.) og masterstudent i grunnskolelærerutdanningen Magnus Mathisen. Begge er studentrepresentanter til styret for lærerutdanningene.

A-blokka, Nyskapingsbrakka, Global Lounge og lærerutdanningens lokaler i Sigrid Undsets hus var stoppesteder da minister Nybø ble tatt med på vandring mellom bygg, tema og studieretninger på sitt besøk på UiA. I løpet av tre korte timer fikk statsråden 20 kortere innlegg fra studenter og ansatte ved universitetet.  Her følger noen av dem hun møtte på UiA.

Torstein Johannessen og Solveig Hofseth fra Studentorganisasjonen i Agder (STA) hadde fire hovedpunkter til minister Nybø. De ba henne legge bedre til rette for internasjonale studenter i Norge, bedre rammevilkår for studentboliger, mer finansiering av praksisordninger og en ny læringsmiljølov. Etter STA sin presentasjon ble det tid til selfie sammen med ministeren.

Statsråden besøkte UiA Nyskaping og lærerstudentene Carl August Trondrud og Bård Bergkvist gjorde en analog presentasjon av selvutviklet samhandlingsportal for lærere og lærerstudenter.

– Industrien ser etter proven technology, at det faktisk fungerer. Derfor skal vi i gang å teste nå, kunne Jørn Folmar Nilsen (t.v) og Emil Mühlbradt Sveen fortelle da de presenterte DropTech – et prosjekt som handler om kjemikaliebruk i oljeindustrien. De to tar en master i mekatronikk og har nettopp fått 1 million kroner i støtte fra Norges forskningsråd i STUD-ENT-prosjektet.

– Jeg hadde et internship-opphold hos malingsfabrikanten Jotun sine fabrikker i Jakarta i Indonesia. Det har gitt meg viktig internasjonal erfaring inn mot min videre jobbkarriere, sier masterstudent Christine Bruhn som fortalte om praksis og utvekslingsmulighetene ved siviløkonomstudiet på Handelshøyskolen ved UiA.

– Vi har satt kystmiljø og økologien i Skagerrak på det internasjonale kartet gjennom arbeidet i Centre for Coastal Research (CCR). Senteret er en sterk allianse mellom Universitetet i Agder, Universitetet i Oslo, Havforskningsinstituttet, GRID-Arendal og Norsk institutt for vannforskning (NIVA), sier styreleder og professor Nils Kristian Stenseth.

Det var en lydhør og interessert minister som i Global Lounge fikk informasjon og dialog om UiAs strategi, det internasjonale engasjementet og om Center for Coastal Research (CCR). Her sammen med rektor Frank Reichert (t.v) og viserektor for forskning, Stephen Seiler. I bakgrunnen viserektor for utdanning, Astrid Birgitte Eggen.

– Lærerutdanningen er vårt største samskapingsprosjekt og vi har stor innvirkning på Agder-regionen, sa viserektor for utdanning Astrid Birgitte Eggen i sin innledning til samtale om kompetanseheving i utdanningssektoren.  Det var mange fra lærerutdanningen som var tilstede og bidro med kommentarer.

– Lærerutdanningen er vårt største samskapingsprosjekt og vi har stor innvirkning på Agder-regionen, sa viserektor for utdanning Astrid Birgitte Eggen i sin innledning til samtale om kompetanseheving i utdanningssektoren.  Det var mange fra lærerutdanningen som var tilstede og bidro med kommentarer.

En siste samtale med universitetsdirektør Seunn Smith-Tønnessen før Nybø satte seg i taxi på vei til Kjevik.