Når det gjelder elevenes motivasjon er skolens motiv om å produsere studenter som kvalifiserer for å gå på universitet det viktigste.
Andualem Tamiru Gebremichael
Ph.d.-kandidat
Andualem Tamiru Gebremichael disputerer for ph.d.-graden med avhandlingen «Students’ perceptions of the relevance of mathematics in an Ethiopian preparatory school» fredag 1. mars 2019.
Han har fulgt doktorgradsprogrammet ved Fakultet for teknologi og realfag med spesialisering i matematikkdidaktikk.
Dette er en tjueandre disputas på fakultetets doktorgradsprogram med spesialisering i matematikkdidaktikk.
Gebremichael undersøkte elevers oppfatninger om matematikkens relevans fra aktivitetsteoretisk perspektiv. Resultatene viser at de oppfatter relevansen til sin fremtid på forskjellige måter:
Elevene oppfatter også relevansen til de andre skolefagene på forskjellige måter:
Oppfatningen av relevansen til hverdagen har tre aspekter:
Kandidaten: Andualem Tamiru Gebremichael, (1970, Bale Goba, Etiopia.) BSc, MSc, MA fra Addis Ababa University.
Prøveforelesning og disputas finner sted i Gabriel Scotts auditorium – B1-001, Campus Kristiansand fredag 1. mars 2019
Disputasen blir ledet av instituttleder ved Institutt for matematiske fag Ingvald Erfjord.
Prøveforelesning kl 10:30
Disputas kl 12:30
Oppgitt emne for prøveforelesning: “Socio-cultural perspectives on beliefs research: problems, methodologies and generalisations”
Tittel på avhandling: «Students’ perceptions of the relevance of mathematics in an Ethiopian preparatory school»
Søk etter avhandlingen i AURA - Agder University Research Archive, som er et digitalt arkiv for vitenskapelige artikler, avhandlinger og masteroppgaver fra ansatte og studenter ved Universitetet i Agder. AURA blir jevnlig oppdatert. Avhandlingen vil være tilgjengelig til utlån ved Universitetsbiblioteket. Det vil bli også lagt ut noen eksemplarer av avhandlingen til utlån i lokalet hvor disputasen finner sted.
Førsteopponent: Professor Stephen Lerman, London South Bank University, UK
Annenopponent: Professor Jeppe Skott, Linnéuniversitetet, Sverige
Bedømmelseskomitéen er ledet av professor emerita Barbro Grevholm, Universitetet i Agder
Veiledere i doktorgradsarbeidet var professor Simon Goodchild, Universitetet i Agder (hovedveileder) og professor Olav Dovland, Universitetet i Agder (bi-veileder)