Barnehagebarn må smake på tang før de redder havskilpadder

Småbarn må erfare naturen før de skal bli avkrevd å danne holdninger til klimakrisens realiteter.

Bilde av barn på brygge ved hav
(Illustrasjon hentet fra Istock.com)

Denne kronikken ble først publisert i Fædrelandsvennen 27. september.

Barnas nærmeste må gjerne sette av tid til å bli kjent med naturen, selv om vi har det travelt.

Her sitter vi og ror i vår lille båt.
Sjøen er stor, veldig stor og det kommer bølger
Stor bølge, liten bølge, stor bølge, liten bølge, stor bølge, liten bølge
Sjøen går i bølger

…. sies det med en nesten vemodig undertone i barnesangen «Stor bølge, liten bølge».

Havet kan være så mye: vakkert, mystisk, vennlig, grusomt og urovekkende på samme tid.

Lisa Annika Brandt er universitetslektor ved UiA

Når havet danner tema for årets forskningsdager ved UiA, faller det sammen med med FNs havforskningstiår, og det settes naturlig nok i sammenheng med miljøspørsmål og dagens klimakrise. Jeg som barnehagepedagog retter et bekymret blikk mot samfunnets yngste.

Krisen kommer høyst sannsynlig til å ramme dem hardere enn den rekker å gjøre med min egen generasjon. Det er nærliggende å ville forberede dem på klimakrisen i samme sekund som de kan si ordet «hav». Frem med NRK Planetpatruljen! Frem med Blekkulf og bildebøker som «Peppa elsker planeten vår»!

Fremtidens borgere får et stor ansvar og ryddearbeid som følge av tidligere generasjoners handlinger. Dette må de vel rustes til? Bruken av ordet klimaangst kritiseres i stigende grad. For er dette en angstlidelse, når trusselen er reell?

Når disse tankestrømmene kommer, kan en raskt miste pusten og bli handlingslammet, spesielt i møtet med småbarna våre. Hva i all verden kan du som barnehageansatt, forelder, besteforelder, onkel eller tante gjøre for familiens småtasser?

Som privatperson kan jeg råde deg til kanskje å se på ditt eget klimaavtrykk. Gå foran som rollemodel, vis at du bryr deg.

Som fagperson innenfor barnehagefeltet peker jeg i en litt annen retning:

Når det gjelder samfunnets aller minste, la vær å kaste en redningsbøye i form av holdninger og tiltak for bærekraft. Hjelp heller barnet med å finne fotfeste.

Enkelt sagt: De små trenger å få lov til å bli kjent med naturen her og nå, før vi voksne begynner å pøse på med hva de skal mene om den og gjøre med den. Dette støttes blant andre av barnehageforskeren Berit Bae, naturfagsdidaktikeren Søren Witzel Clausen og biologen Mette Nørregaard Christensen.

Tenk i tre trinn: Først må barnet gjøre seg direkte erfaringer i møtet med naturen. Deretter kan barnet tilegne seg generell kunnskap. Det er først til slutt at barnet skal danne holdninger til miljøspørsmålet. En miljøhandling blir først meningsfull, når en har skjønt, hva det er en prøver å ta vare på.

De første to trinnene krever særligt èn ting: tid. Barn må ha lov til å oppleve verden her og nå, på godt og vondt.

De må kunne smake på fisk uten samtidig å høre om hvordan klimaendringer påvirker den globale fiskefangsten.

De må kunne iscenesette en begravelse for en død krabbe som de finner i strandkanten, fremfor å bli belært om at dette nok skyldes forurensning.

De må kunne lese i en fagbok om hva en havskildpadde spiser og hvor den lever uten å måtte forholde seg til at den er en truet art på grunn av blant annet plast i havet.

Når vi som voksne for totusende gang ser tang liggende i havkanten, kan dette være femte gang for vår følgesvenn på to år. Barnet lærer best ved å plukke den opp, kanskje til og med smake litt på den, og undre seg over den. Kanskje det er havfruehår, en plante, eller noe helt tredje.

Drømmen må være at fremtidens samfunnsborgere tar vare på naturen på grunn av kjærlighet i stedet for frykt. Det er nok litt rosenrødt. Likevel bør minstekravet være at våre yngste barn må få lov til å forstå og erfare verden i sitt eget tempo, selv om vi har det travelt.

Så kjære deg, som omgåes småbarn til daglig: Nyt og undersøk naturen sammen med de små menneskene. Se på havet, filosofer om dets dyp og begrav krabbene med alt det som må til i en begravelse. Kanskje er du med på å danne det fotfestet barnet trenger, når fremtidens stormer slår inn?