Les mer om hvordan UiA bruker informasjonskapsler på dette nettstedet og hvordan du kan deaktivere disse.
2018
Johansen, B.T., Ommundsen, Y., & Haugen, T. (2018). Referee efficacy in the context of Norwegian soccer referees–A meaningful construct? Psychology of Sport and Exercise, 38, 184-191.
Torstveit, M. K., Johansen, B.T., Haugland, S. H., & Stea, T. H. (2018). Participation in organized sports is associated with decreased likelihood of unhealthy lifestyle habits in adolescents. Scandinavian journal of medicine & science in sports, 1-13.
Erikstad, M. Høigaard, R. Johansen, B T. Kandala, M & Haugen, T. (2018). Childhood participation in play and practice and its relation to self-regulation and national team selection in Norwegian elite youth soccer. Journal of Sports Sciences, DOI: 10.1080/02640414.2018.1449563
Erikstad, M., Haugen, T. Høigaard, R. (2018). Positive environments in youth football. Perceived justice and coach feedback as predictors of athletes` need satisfaction. German Journal of Exercise and Sport Research 48, 263-270.
Haugen, T., Salvensen, K.M.U., & Høigaard, R. (2018). Effekt av feedback på kollektiv mestringsforventning og sosial loffing i et sykkeleksperiment. I: T. Haugen & R. Høigaard (Red.). Trender i Skandinavisk idrettspykologisk forskning. Kristiansand: Cappelen Damm Akademisk.
Haugen, T., Salvensen, K.M.U., & Høigaard, R. (2018). Prinsipper ved test-retest reliabilitet: Test av protokoll for maksimal innsats på sykkelrulle med 1-minutts varighet. I: T. Haugen & R. Høigaard (Red.). Trender i Skandinavisk idrettspykologisk forskning. Kristiansand: Cappelen Damm Akademisk.
Reinboth, M. S., Solheim, S. R., Haugen, T., &. Høigaard, R (2018). Hva sier de til seg selv? En kvasi-eksperimentell studie av triatlonutøveres selv-snakk under konkurranse. I T. Haugen & R. Høigaard (Red.). Trender i Skandinavisk idrettspykologisk forskning. Kristiansand: Cappelen Damm Akademisk.
Ommundsen, Y Solstad, B. E. Høigaard, R., Wold, B. (2018). Mestrer jeg trenerrollen? Validitet og reliabilitet i en skala til måling av mestringstro i et utvalg norske breddefotballtrenere. I: T. Haugen & R. Høigaard (Red.). Trender i Skandinavisk idrettspykologisk forskning. Kristiansand: Cappelen Damm Akademisk.
Johansen, B.T. & Erikstad, M.K. (2018). Når dommeren i fotball dømmer feil … En videobasert analyse av straffesparksituasjoner i Tippeligaen der norske toppdommere og toppspillere har vurdert at dommerens avgjørelse er feil. I T. Haugen & R. Høigaard (red). Trender i idrettspsykologisk forskning i Skandinavia. Kristiansand: Cappelen Damm Akademisk.
2017
Danielsen, L. Giske, R., Rodahl S. & Høigaard, R. (2017). Mental toughness among female soccer players: An Analysis of the relationship between achievement level and mental toughness. International Journal of Applied Sports Sciences, 29, 1-9.
Giske, R., Rodahl, S., Haugen, T., & Høigaard, R (2017). Shared Mental Models, role Ambiguity, team identification and social loafing in elite sports groups: A mediation analysis. Sport and Exercise Psychology Review, 13, 2-12
Høigaard, R., Haugen T. Johansen, B. T. & Giske, R. (2017). Team identity in youth soccer: The role of coaches’ feedback pattern and use of humor. International Journal of Sport Science and Coaching, 12, 697-707.
Johansen, B.T., Mæhle, M., Oland, Ø., & Haugen, T. (2017). “Being together in the locker room is great but showering together–just forget it!” The Janus Face of the Wardrobe Practice in Physical Education. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 16(10), 41-57.
Vernegaard, K., Johansen, B. T., & Haugen, T. (2017). Students’ motivation in a disc golf-lesson and a soccer-lesson: An experimental study in the Physical Education setting. Journal for Research in Arts and Sports Education, 1, 32-46.
2016
Lund, M. M., Østrem, K. & Høigaard, R (2016). En retrospektiv studie av idrettsspesifikk aktivitet til 5 norske elite seriefotballspillere. Idrottsforum, 1-5. http://idrottsforum.org/macodylundetal160216/
Haugen, T., Reinboth M., Hetlelid K. J., Peters D. M. & Høigaard, R. (2016). Mental toughness moderates social loafing in cycle time-trial performance. Research Quarterly for Exercise and Sport. 1-7. http://dx.doi.org/10.1080/02701367.2016.1149144.
Vindholmen, S. Høigaard, R., Haugen, T., & Seiler, S. (2016) Does mindfulness affect participants` response to a vocational rehabilitation program? Health Psychology and Behavioral Medicine, 4, 91-113,
Giske, R., Haugen, T., & Johansen, B. T. (2016). Training, mental preparation and unmediated practice among soccer referees: An analysis of elite and sub-elite referees reported practice. International Journal of Applied Sports Sciences, 28(1), 31-41.
2015
Johansen, B.T. (2015). Reasons for officiating soccer: the role of passion-based motivations among Norwegian elite and non-elite referees. Movement & Sport Sciences-Science & Motricité, 87, 23-30.
Vindholmen, S. Haugen, T., Høigaard, R. & Seiler, S. (2015). What distinguishes responders from non-responders to a vocational rehabilitation program? Health Psychology and Behavioural Medicine, 3, 263-280.
Høigaard, R., De Cuyper, B., Fransen, K., Boen, F & Peters, D. M. (2015) Coach’s behavior as predictor of collective efficacy among female elite handball players. International Journal of Sport Psychology, 45, 321-336.
Rodahl, S., Giske, R. Peters, D. M. & Høigaard, R (2015). Satisfaction with the coach and mental toughness among elite ice hockey players. The Journal of Sport Behavior, 38, 419-431.
Säfvenbom, R., Haugen, T., & Bulie, M. (2015). Attitudes toward and motivation for PE. Who collects the benefits of the subject? Physical Education and Sport Pedagogy, 20(6), 629-646.
Stenseng, F., Haugen, T., Torstveit, M. K., & Høigaard, R. (2015). When it’s “all about the bike” – intrapersonal conflict in light of passion and exercise dependence. Sport, Exercise, and Performance Psychology, 4(2), 127-139.
Haugen, T. (2015). One size does not fit all: Physical activity and mental health in adolescents. Portal Academic, Kristiansand, Norway. ISBN: 978-82-8314-031-6.
Konferanse – Fokus på trenerrollen.
Jean Côté: Sport participation and the development of personal assets and performance
Assist-prosjektet
Assist-prosjektet er et forskningsprosjekt på spillerutvikling i fotball. Det overordnede formålet med prosjektet er å kartlegge unge fotballspilleres motivasjon, treningsatferd og utvikling, samt undersøke hvordan slike forhold er assosiert med opplevelse av trener og lag. Prosjektet består av to delprosjekter,
hvorav det første delprosjektet undersøkte gutter og jenter i ungdomsfotballen på klubbnivå. Det andre delprosjektet, som ble gjennomført i samarbeid med Norges Fotballforbund, kartla og fulgte spillere på guttesiden selektert til kretslag.»
Prosjektgruppe: Martin Erikstad, Tommy Haugen, Bjørn Tore Johansen, Ketil Østrem & Rune Høigaard
Group Dynamic Research Project (GDRP)
Formålet GDRP å fremskaffe ny og nyansert kunnskap om ulike gruppedynamiske forhold og deres innvirkning på blant annet motivasjon, prestasjon og trivsel. GDPR består av en rekke ulike delprosjekter, med ulike metodiske tilnærminger primært knyttet til idrettslig aktivitet i grupper. Faglig ansvarlig for GDRP er Professor Rune Høigaard
Kollektiv mestringstro og feedback idrett
Formålet med prosjektet er å undersøke hvilken effekt positiv og negativ feedback har på kollektiv mestringstro og idrettslig prestasjon.
Prosjektgruppe Tommy Haugen & Rune Høigaard
Talentidentifisering i Norge - Relativ alderseffekt
Formålet med prosjektet er å undersøke tilstedeværelsen av relativ alderseffekt (RAE) blant unge fotballspillere på amatør og elitenivå (2 nivå; regionalt nivå og nasjonalt nivå).
Prosjektgruppe Ketil Østrem, Bjørn Tore Johansen, Stig Arve Sæther og Martin K. Erikstad
Mental tøffhet hos kvinnelige eliteseriespillere i håndball
Formålet med prosjektet er å undersøke grad av mental tøffhet hos kvinnelige eliteseriespillere som har opplevd suksess på høyeste nivå (medalje i mesterskap).
Prosjektgruppe Ketil Østrem og Rune Høigaard
Mestringstro hos toppdommere i fotball og håndball
Prosjektgruppe: Bjørn Tore Johansen, Tommy Haugen, Yngvar Ommundsen, Rune Giske og Martin K. Erikstad
Straffespark i toppfotball - Hva karakteriserer situasjoner når dommeren dømmer feil og når dommeren dømmer korrekt?
Prosjektgruppe: Bjørn Tore Johansen og Martin K. Erikstad
The relationship between perceived motivational climate and satisfaction with personal treatment among young soccer players: The moderating role of coaches´ supporting
Prosjektgruppe Ketil Østrem, Rune Høigaard, Bjørn Tore Johansen, Martin K. Erikstad og Tommy Haugen
Prestasjon i team
Formålet er å undersøke i hvilken grad kunnskap om eget prestasjonsbidrag i en gruppe har motiverende effekt på idrettslig prestasjon
Prosjektgruppe: Rune Høigaard, Tommy Haugen, Finn & Kristian (masterstudenter)
Humor i idrett
Formålet med prosjektet er å undersøke fenomenet humor i relasjon til idrettsgrupper og idrettslig prestasjon
Prosjektgruppe: Rune Høigaard & Rune Giske
Lederskap i idrett.
Dette prosjekt undersøker lederskap både i trenerrollen og utøverrollen
Lederskap i trenerrollen:
Formålet med dette prosjektet er å undersøke transformasjonsledelse i relasjon til selvregulering læring og prestasjon
Prosjektgruppe: Rune Høigaard, Martin Erikstad, Tommy Haugen, Jean Cote
Lederskap i utøverrollen
Formålet med prosjektet. Utforske og beskrive utøverlederskap i lagidrett
Prosjektgruppe: Rune Høigaard, Line Danielsen, Rune Giske, Derek M Peters
Team identitet og Kohesjon i idrett
Prosjektgruppe: Rune Høigaard, Tommy Haugen, Yngvar Ommundsen Luc Martin, Derek M. Peters
Teambygging og teamutvikling i eliteidrett
Prosjektgruppe: Rune Høigaard, Jeannine Ohlert, Derek M. Peters
Idrettspsykologisk kartlegging & analyse.
Prosjektgruppe: Rune Høigaard &Tommy Haugen
Utvikling og validering av Idretts-Psykologisk Kartlegging & Analyse (IPKA) for utøver, trener, team
Norwegian School of Sport Sciences –Reidar Säfvenbom, PhD
University of Nordland –Stein Rodahl
Norwegian University of Science and Technology - Frode Moen, PhD
Telemark University College – Michael Reinboth, PhD
University of Worchester, UK - Professor Derek M. Peters, PhD and Gareth Jones
University of Leuven, Belgium - Professor Filip Boen, Bert De Cuyper, and Researcher, PhD and Katrien Fransen
Rune Giske, UiS
Derek Melville Peters, University of Worcester