Fokus for forskningsgruppen Heifa er helse og livskvalitet hos barn og unge i et familieperspektiv. Tematisk er våre pågående forskningsprosjekter rettet mot smerte, søvn,  barnepalliasjon, helsekompetanse, barnefattigdom og livskvalitet hos barn og ungdom. I flere av prosjektene er bruk av kombinerte metoder og teknologi (E-helse) sentralt.

Heifas hovedmål er å være en ledende forskningsgruppe for å forbedre helse-relatert livskvalitet hos barn, ungdom og foreldre gjennom forskning, klinisk utvikling og intervensjoner. Forskningsgruppen er tverrfaglig sammensatt, og mange av prosjektene våre skjer i samarbeid med  kommunene i Agder. Vi har også en bred nasjonal og internasjonal kontaktflate med samarbeidsprosjekter i flere land.

Våre målsetninger er:

•  Være en ressursgruppe for forskning knyttet til livskvalitet  og helse  hos barn og unge
  • Være en ressursgruppe knytet til smerter, bruk av smertestillende  og mestring av smerter hos barn og ungdom
  • Bidra til kunnskapsbasert  tjenesteutvikling, evaluering og implementering av tiltak i samarbeid med kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten
  • Være en fremtredende bidragsyter i formidlingen av forskning om barn og ungdoms helse i ulike sammenhenger og kulturer.
  • Involvere barn, ungdom, foreldre og brukere i våre prosjekter
  • Bidra til utviklingen av helseteknologi rettet mot å fremme helsen til barn, ungdom og familier.
  • Belyse de sosioøkonomiske konsekvensene av å positivt påvirke helsen til barn og ungdom.
  • Formidle vår forskning til offentligheten og aktivt delta i offentlig diskurs.

Prosjekter

• Starting Right
  • New Patterns
  • ICanCope with Pain