Matsystemer, helse og økologi i Bhutan: en komparativ etnografisk tilnærming (EATWELL)

Om prosjektet

Matens reise fra jord til bord, alle leddene i denne verdikjeden, samt deres kontekster er det vi kaller matsystemer. Disse systemer bidrar vesentlig til dagens globale helse- og miljøutfordringer vi ser i dag. Et fundamentalt skifte i matsystemer vil derfor ha et stort potensial for å bidra til bærekraft og bedre helse. Her må vi være oppmerksomme på både biologiske og sosiale aspekter som påvirker og påvirkes av matproduksjon og -forbruk.

EATWELL vil utvide den nåværende samtalen om bærekraftige matsystemer for helse. Ved å inkludere sosiokulturelle aspekter vil vi utvikle en helhetlig tilnærming til matsystemer som går på tvers av sektorer. EATWELL tar utgangspunkt i Bhutan som et ledende eksempel.

Prosjektet består av flere deler. Først vil vi kartlegge matsystemet i et sentralt geografisk område med et særlig blikk på dyrking av mat, gjeting, sanking, foredling, matlaging og spising. Her vil vi videre undersøke de ulike sosiokulturelle, religiøse og miljømessige faktorene som påvirker disse aktivitetene. Etter å ha fått en dypere forståelse av hvordan matsystemet fungerer, vil vi utforske hvordan ulike deler av matsystemet påvirker næringsinntaket. Deretter gjentar vi dette på andre steder i Bhutan hvor matsystemene er annerledes. Forskningsmetodene inkluderer etnografi, ernæringskartlegginger og kasusbaserte ernæringsetnografier.

Hensikten med prosjektet er å:

1. etablere et rammeverk for bærekraftige matsystemer for helse som er sensitivt for kultur og lokalmiljø,
  2. lære av Bhutans tilnærming til lykke og miljø, noe som har vært en viktig pådriver for FNs utvidede forståelse av bærekraftig utvikling,
  3. forbedre ernæring og helse på en kultursensitiv måte ved å inkludere relevante aktører og brukere i Bhutan, og
  4. utvikle en modell for matsystemutvikling som bidrar til bærekraftsmålene på en kultursensitiv måte og som kan brukes og videreutvikles i andre kontekster.

Prosjektet understøtter FNs bærekraftsmål innen

2. Utrydde sult