GENDIG er et samarbeid mellom Makerere University (Mak) i Uganda, University of Dar es Salaam (UDSM) i Tanzania og UiA. Alle har kjønnsstudier og global utvikling som del av sine undervisnings og forskningsfelt.
Partnerskapet mellom de tre universitetene har som mål å bidra til mer inkluderende høyere utdanning og styrket samfunnsrelevans gjennom samarbeid med organisasjoner i sivilsamfunnet. Tiltak for å møte ulikhet i høyere utdanning står i fokus, med et interseksjonelt perspektiv på kjønn og marginalisering. Digitalisering av masterkurs i kjønnsstudier ved Mak og UDSM vil bli fulgt med følgeforsking.
Ulike arbeidspakker vil utforske spørsmål knyttet til effekten av digitalisering på inkludering og kvalitet i kjønnsstudier og for læringsutbytte, relevansen av kjønnsstudier i sivilt samfunn og ulike forståelser av kjønn på tvers av kontekst.
Prosjektet har fire hovedmål: