Sjangerpedagogikk og skrivepraksis i videregående skole er to stikkord for innholdet i vårens utgave av det internasjonale tidsskriftet Nordic Open Access Journal of Modern Language Methodology.
Artikkelen er mer enn to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
INTERNASJONAL: Signe Mari Wiland viser gjerne fram det internasjonale forskningstidsskriftet som utgis av Institutt for fremmedspråk og oversetting ved UiA.
- Artiklene i utgaven som er ute nå er varierte og spenner over språk-, litteratur og kulturdidaktikk, denne gangen med spansk og engelsk som utgangspunkt. De gjenspeiler aktuell språkforskning og beretninger fra klasserommene om erfaringer fra den hverdagslige språklærervirkeligheten, sier tidsskriftets ansvarlige redaktør, professor Signe Mari Wiland ved institutt for fremmedspråk og oversetting.
- Mest spennende er kanskje at de samlet sett beskriver og synligjør en del nye trender knyttet til språkopplæring – enten det er digital læring, nye former for veiledning av elever og studenter, eller utfordringer knyttet til det å lese litterære tekster, sier hun.
Se også: Lanserte språktidsskrift på nett
Redaktøren forteller at det internasjonale tidsskriftet har merket en økende pågang siden lanseringen i 2012, både fra lesere og bidragsytere.
- Særlig stor har den vært det siste året, noe som betyr at vi allerede kommer med vår andre utgave i år, noe som er mer enn vi kanskje så for oss i fjor på denne tiden. Og det er jo svært gledelig, det viser at vi blir sett, lest og oppfattet som viktig, ikke bare i Norge, men også internasjonalt, sier Signe Mari Wiland.
Nordic Open Access Journal of Modern Language Methodology er ett av tre internasjonale nivåklassifiserte (poenggivende) digitale forskningstidsskrift som utgis av Universitetet i Agder. De to andre er Norsk tidsskrift for musikkforskning (NMT) og Early Modern Culture Online.
Forskningsartiklene i den siste utgaven av Nordic Open Access Journal of Modern Language Methodology er:
Seksjon A: Fagfellevurderte artikler:
Seksjon B: Artikler: