Forrige uke var Senter for Integrert Krisehåndtering (CIEM) vertskap for konferansen ISCRAM 2015.
Artikkelen er mer enn to år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
ISCRAM (Information Systems for Crisis Response and Management) er et tverrfaglig forum, der forskere innen IT og samfunnsfag arbeider med problemstillinger knyttet til håndtering av informasjon i krisesituasjoner.
Se nettsiden til Senter for Integrert Krisehåndtering (CIEM).
300 deltagere fra over 30 land deltok på årets konferanse. Det var et tettpakket program over fire dager, med presentasjon av 150 artikler, paneldebatter, workshops, tutorials, og demoer av IKT-verktøy.
Effektivisering av informasjonsstrømmen
Moderne teknologi som smarttelefoner og sosiale medier gir i dag umiddelbar tilgang på mye informasjon. Utfordringen i krisesituasjoner er ikke mangel på informasjon, men hvordan en effektivt kan hente ut og gjøre nytte av informasjonsstrømmen for å støtte samhandling, kommunikasjon og koordinering mellom ulike aktører innen krisehåndtering.
Det overordnede temaet for årets konferanse var «Getting ready for the unexpected», og mange av deltagerne brakte med seg egne erfaringer fra nødhjelpsarbeid i jordskjelvrammede Nepal, og land rammet av ebola.
Deltagere fra regionale og nasjonale beredskapsaktører og leverandører av IT-systemer var også representert på konferansen. Disse ga nyttige innspill til hva de opplever som reelle behov og hvilke krav de stiller til ny teknologi.
Vellykket
Selv med en kompleks tidsplan og mye logistikk ble årets konferanse en stor suksess, og arrangørene høstet mange lovord fra deltagerne underveis. For CIEM har gjennomføring av konferansen vært et viktig bidrag for å markere seg nasjonalt og internasjonalt frem mot neste søknad om status som Senter for fremragende forskning (SFF).
Foto: Jaziar Radianti