0
Hopp til hovedinnhold

Beate Goldschmidt-Gjerløw: Undervisning om seksuell vold i videregående skole

Artikkelen er mer enn ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Beate Goldschmidt-Gjerløw

 

Jeg er samfunnsfagdidaktiker og forsker på undervisning om seksuell vold i videregående skole. I 2016, jobbet jeg som samfunnsfaglærer og på den tiden snakket alle om tv-serien SKAM. I sesong 2, hadde unge Nora vært på fest og våknet opp dagen etter uten klær. Hun mistenkte at hun hadde blitt voldtatt av broren til kjæresten hennes. Jeg snakket med en av kollegaene mine om dette og sa: «Vi må undervise om seksuelle overgrep». Min kollega var ikke nødvendigvis enig i det, og mente at han ikke var helt egnet. Det fikk meg til å lure på: Underviser andre lærere om seksuell vold? Og i så fall, hva underviser de om og hvordan? 

Disse spørsmålene motiverte meg til å intervjue 64 samfunnsfaglærere fra hele landet på telefon midt under den norske #MeToo-debatten i 2018. Jeg spurte om personlige karakteristikker, i hvilken grad de underviste om ulike temaer knyttet til seksuell vold og spørsmål om skolekultur. Jeg fant at det var stor variasjon mellom lærere når det gjelder i hvilken grad disse temaene blir tatt opp, og jeg fant at særlig voldtekt og seksuelle overgrep blant barn og unge er det det snakkes minst om i klasserommet. Dette er problematisk, fordi vi vet fra tidligere forskning at det tar over 17 år før en person som har blitt utsatt for overgrep som barn forteller det til noen, og at de som utsettes for overgrep som barn, har høyere risiko for å selv utføre overgrep på andre senere og høyere risiko for å utvikle psykiske lidelser. Heldigvis viser også tidligere forskning at dersom barn og unge lærer om kroppslig selvbestemmelse, å kunne skille mellom ulike typer berøring og viktigheten av å fortelle en voksen om erfaringer med uønsket seksuell kontakt, gjør dette barn og unge mer rustet til å beskytte seg selv mot overgrep ved at de sier fra. 

Dette handler om at barn og unge har rett på et verdig liv uten overgrep, og det handler om å bryte voldsirkelen slik at unge, og senere voksne, ikke utfører overgrep på andre.

Så, hvorfor er særlig temaet seksuelle overgrep blant barn og unge minst italesatt, og hva kan vi gjøre med det? Det vil jeg snakke mer om under min presentasjon.

.

SE OGSÅ: Møt en stipendiat: Beate Goldschmidt-Gjerløw