Tider og maktdynamikker i kampen mot antimikrobiell resistens

Martin Stangborli Time fra Fakultet for samfunnsvitenskap ved UiA disputerer for ph.d.-graden med avhandlingen «Temporalities and Power in Public Sector Coordination. Opportunity and constraint in the long-term fight against Antimicrobial Resistance» onsdag 30. mars 2022. (Foto: Privat)

Martin Stangborli Time

Ph.d.-kandidat

Disputasen foregår på campus og digitalt. Se nederst på siden hvordan publikum kan overvære disputasen online (digitalt).

Martin Stangborli Time fra Fakultet for samfunnsvitenskap ved UiA disputerer for ph.d.-graden med avhandlingen «Temporalities and Power in Public Sector Coordination. Opportunity and constraint in the long-term fight against Antimicrobial Resistance» onsdag 30. mars 2022.

Han har fulgt doktorgradsprogrammet ved Fakultet for samfunnsvitenskap ved UiA, med spesialisering i offentlig administrasjon.

Slik oppsummerer Martin Stangborli Time selv avhandlingen:

Tider og maktdynamikker i kampen mot antimikrobiell resistens

I doktoravhandlingen ser jeg nærmere på den formidable utfordringen som antimikrobiell resistens (AMR) utgjør for offentlig politikk og administrasjon.

Verdens helseorganisasjon (WHO) karakteriserer AMR – at sykdomsfremkallende bakterier, virus, etc., blir motstandsdyktige mot medisinsk behandling – som en av de største folkehelsetruslene verden står overfor.

Avhandlingens utgangspunkt er at

i)                    AMR-trusselen har en sakte, tiltagende vekst, som fordrer en vedvarende prioritering av det kriseforebyggende arbeidet, og

ii)                   AMR har tilpasningsevne og en global utstrekning som gjør det nødvendig å koordinere policy og gjennomføring mellom politikkområder og styringsnivåer.

Følgende to problemstillinger ligger til grunn for studien min av styringsutfordringen AMR:

1)                  Hvordan koordineres kampen mot AMR mellom offentlige organisasjoner og mellom styringsnivåer?

2)                  Hva er virkningene fra temporalitet på denne koordineringen og hva kan forklare maktdynamikkene i koordinering på AMR?

Avhandlingens bidrag er av både teoretisk og empirisk art.

Teoretisk utleder jeg to rammeverk til analysen av

i)                    tidsdimensjonen og

ii)                   maktdynamikker i koordineringen av AMR og lignende trusler.

Empirisk gjør jeg kvalitative studier av

• den statlige myndighetskoordineringen i Norge og Sverige
  • samarbeidet i Nordisk Ministerråd, og
  • koordineringen som skjer på EU-nivå.

Det er særlig to poenger som avhandlingen bidrar til å underbygge.

• For det første: Handlingsrommet for koordinering på AMR betinges av de strukturene deltakerne primært forholder seg til – som tidsskjemaer i egen organisasjon og delegeringer av formell kompetanse.
  • For det andre: Dersom deltakerne har et felles ansvar for å utvikle og drive koordineringsoppdraget øker sannsynligheten for at de vil prioritere arbeidet på AMR over tid. Det garanterer vel å merke ikke suksess, men setter deltakerne i stand til å finne "vinn-vinn" løsninger som oppmuntrer til å holde koordineringen på AMR gående.

Disputasfakta:

Prøveforelesning og disputas finner sted i Auditorium B1 001, Campus Kristiansand og digitalt i konferanseprogrammet Zoom (lenke under).

Disputasen blir ledet av dekan Anne Halvorsen, Fakultet for samfunnsvitenskap, Universitetet i Agder.

Prøveforelesning onsdag 30. mars kl 10:15

Disputas onsdag 30. mars kl 12:15

Oppgitt emne for prøveforelesning«Coordination in Public Policy-Making: What Do We Still Need to Learn - and How to Find Out? Please use AMR as an empirical example»

Tittel på avhandling: «Temporalities and Power in Public Sector Coordination. Opportunity and constraint in the long-term fight against Antimicrobial Resistance»

Søk etter avhandlingen i AURA - Agder University Research Archive, som er et digitalt arkiv for vitenskapelige artikler, avhandlinger og masteroppgaver fra ansatte og studenter ved Universitetet i Agder. AURA blir jevnlig oppdatert.

Avhandlingen er tilgjengelig her:

KandidatenMartin Stangborli Time (1986, Stavanger) Bachelorgrad i Europastudier (EU), Universitetet i Oslo (2010), mastergrad i statsvitenskap, Universitetet i Oslo (2013). I dag arbeider ha som høgskolelektor ved Handelshøgskolen Innlandet – Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap, Institutt for organisasjon, ledelse, styring.

Opponenter:

Førsteopponent: Professor Klaus Goetz, Ludwig-Maximilians-Universitet Munchen, Tyskland

Annenopponent: Professor Anne Lise Fimreite, Universitetet i Bergen, Norge

Bedømmelseskomitéen er ledet av førsteamanuensis Thomas Henökl, UiA. Henökl er for tiden sykmeldt, så under selve disputasen vil professor Stefan Gänzle, UiA være hans stedfortreder.

Veiledere i doktorgradsarbeidet var professor Jarle Trondal,  Institutt for statsvitenskap og ledelse, UiA (hovedveileder) og Frode Veggeland, Institutt for helse og samfunn, UiO (medveileder)

Opponent ex auditorio:

Disputasleder inviterer til spørsmål ex auditorio i innledningen i disputasen, med tidsfrister. Det er en forutsetning at opponenten har lest avhandlingen. Disputasleders e-post er tilgjengelig i chat-funksjonen under disputasen. Spørsmål om ex auditorio kan sendes til disputasleder Anne Halvorsen på e-post anne.halvorsen@uia.no