Om en personlig endring av musikalsk retning

Bjørn Charles Dreyer at the Faculty of Fine Arts has submitted his thesis and will defend it for the PhD degreedisputerer 5 May 2020. (Photo: Private)

Through different angles and with an exploratory approach, Dreyer is searching for his own personal sound, using improvisation, composition and sound manipulating tools.

Bjørn Charles Dreyer

Ph.d.-kandidat og musiker

Bjørn Charles Dreyer disputerer for ph.d.-graden med avhandlingen «Doing It to Death. An Investigation into a Session Musician’s Migration” tirsdag 5. mai 2020.

Han har fulgt doktorgradsprogrammet ved Fakultet for kunstfag med spesialisering i utøvende rytmisk musikk.

Slik oppsummerer kandidaten selv avhandlingen:

A change and transformation in musical direction

This doctorate dissertation is about the guitar and technology in a creative perspective - about a change and transformation in musical direction.

Dreyer's quest is to clarify how technology can help break new ground for a former session musician with ambitions to deepen and create a more distinctive personal expression.

Session guitarist

Dreyer is an experienced session guitarist now exploring creating his own music using technology. He has participated in more than 160 released albums and toured with numerous Norwegian and international artists.

He also has released four albums with three different self-initiated music projects, two of which combine music and sound art.

Autoethnographic depiction

This text is an autoethnographic depiction of the quest for a personal change in musical direction and a need for a strengthened profile as a performer and composer.

The reader can acquire an insight into Dreyer’s search for, and aim at a clearer idiom and sound, using technology.

Disputasfakta:

Kandidaten: Bjørn Charles Dreyer (New York 1968, oppvekst i Mandal fra 1975) Bachelorgrad i musikk, Agder musikkonservatorium (1991), sonologi-studier ved Norges, musikkhøgskole (1993), mastergrad i utøvende musikk, UiA (2011). Masteroppgave: "Elektronisk gitar praktisert ut fra lydlandskapsperspektiver"

Utøvende frilans-musiker, komponist og musikkprodusent med gitar som hovedinstrument i rundt 25 år, med deltakelse i mer enn 150 innspillinger med forskjellige band og artister. Se diskografi på Bjørn Charles Dreyers hjemmeside.

Prøveforelesning og disputas finner sted digitalt (lenke kommer) tirsdag 5. mai 2020.

Disputasen blir ledet av dekan Marit Wergeland, Fakultet for kunstfag.

Prøveforelesning kl 10:00

Disputas kl 11:30

Oppgitt emne for prøveforelesning: «A discussion on some potential boundaries and limits of craftsmanship and artistry, and of authorship, collaboration and ownership, in the creation and realisation of new musical compositional works»

Tittel på avhandling: «Doing It to Death. An Investigation into a Session Musician’s Migration”

Søk etter avhandlingen i AURA - Agder University Research Archive, som er et digitalt arkiv for vitenskapelige artikler, avhandlinger og masteroppgaver fra ansatte og studenter ved Universitetet i Agder. AURA blir jevnlig oppdatert.

Opponenter:

Førsteopponent: Professor Simon Hall, Royal Birmingham Conservatoire, UK

Annenopponent: Førsteamanuensis Eirik Askerøi, Høgskolen i Innlandet

Bedømmelseskomitéen er ledet av førsteamanuensis Rolf Kristensen, UiA

Veiledere i doktorgradsarbeidet var professor Tor Dybo, UiA (hovedveileder) professor Geir Holmsen, UiA og professor Jan Bang (medveiledere)

Slik gjør du som publikum:

Vi ber publikum om å ankomme digitalt til prøveforelesningen tidligst 09:55 og disputasen tidligst kl 11:25. Etter disse klokkeslettene kan du når som helst forlate og komme inn igjen i møtet. Videre ber vi om at publikum slår av mikrofon og kamera, og har dette avslått under hele arrangementet. Det gjør du nederst til venstre i bildet når du er i Zoom. Vi anbefaler å velge «Speaker view». Dette velger du oppe til høyre i bildet når du er i Zoom.

Opponent ex auditorio:

Disputasleder inviterer til spørsmål ex auditorio i innledningen i disputasen, med tidsfrist for innlevering av spørsmål. Disputasleders e-post er tilgjengelig i chat-funksjonen under disputasen. Spørsmål om dette kan sendes til disputasleder -  Marit Wergeland - på e-post senest i løpet av pausen mellom 1. og 2. opponent.

Avhandlingen er tilgjengelig i Aura: https://hdl.handle.net/11250/2653146