Etter fullført emne skal studenten:
En videreføring av utsagnet ‘Mennesket er virksomhetens viktigste ressurs’ er å ha rett person på rett plass til rett tid. Bemannings- og rekrutteringspolitikken til en virksomhet vil spille en helt sentral rolle i å nå dette målet. Med endringene som utspiller seg i arbeidslivet, blir en riktig bemannings- og rekrutteringsstrategi også viktig for en virksomhets evne til å omstille seg og møte utfordringer.
En analyse av virksomhetens kompetanse- og bemanningsbehov ligger ofte forut for en rekrutteringsprosess. I dette emnet vi studentene introduseres til kartleggings- og analyseverktøy som kan anvendes til dette formålet. Analysen kan innebære å ta stilling til om det er behov for omplassering, innleie (eksempelvis fra bemanningsbyrå), outsourcing, og/eller ekstern rekruttering, samt om det er behov for å reorganisere jobber (eng: job redesign).
Ved eventuell rekruttering må man videre ta stilling til hvordan stillingen skal utformes og beskrives, herunder hvilke arbeidsoppgaver som skal utføres og hvilke kvalifikasjoner som er ønskelige. I denne sammenheng bør HR-medarbeideren og personalansvarlig kjenne til regelverket som skal sikre at personer ikke direkte eller indirekte diskrimineres. Videre vil studentene få en innføring i rekrutteringsprosessens ulike faser, alt fra utlysningsfasen, seleksjon av aktuelle kandidater, intervju, eventuell bruk av tester, sjekking av referanser, til selve innstillingen og jobbtilbudet.
Hvordan en virksomhet tar imot nye medarbeidere kan få mye å si for den enkelte, arbeidsmiljøet og virksomheten. Den nye skal ikke bare utføre ‘nye’ oppgaver og tilegne seg ‘ny’ kunnskap, men skal også forholde seg til en ‘ny’ kultur og kollegaer. Som ny kan man bli utfordret av den eksisterende kulturen, samtidig som den nyansatte kan påvirke kulturen tilbake. Studentene vil få en innføring i betydningen av kulturforståelse ved onboarding, samt få et innblikk i ulike virkemidler som kan gjøre overgangen til ny jobb god.
Ikke all bemanningspolitikk handler om rekruttering. Av ulike årsaker kan behovet for nedbemanning forekomme. I dette emnet vil studentene få et innblikk i hva man bør tenke på i forhold til en nedbemanningsprosess, samt de psykososiale konsekvensene av en nedbemanning for den enkelte og arbeidsmiljøet.
1 semester
7.5
Autumn
Grimstad
School of Business and Law