Gå til hovedinnhold
0
Jump to main content

Rekrutteringspropell på høyt turtall

I dag er Olav Breen på veien igjen. Varebilen han leier får sannelig kjørt seg, men så er også utdanningsmessene viktige for HiA. - Så mange fikk med seg HiA-brosjyrer i Oslo at jeg måtte hente åtte ekstra kasser før jeg reiser til Trondheim, sier propellen fornøyd.

This article is more than two years old, and may contain outdated information.

Skjønt propell – det er vel mer snakk om jetmotor nå i den aller mest intense fasen for messedelen av rekrutteringsarbeidet. Førstekonsulent Olav Breen i Studieseksjonen er den eneste som deltar på alle de store utdanningsmessene der HiA er til stede. Der rigger han standen og jobber aktivt med å dele ut materiale - i selskap med et godt team av ansatte og studenter som veksler på messestedene.

Størrelsen og bredden ukjent

- HiA blir stadig mer kjent, men det er mange som ikke har fått med seg hvor store vi er. Når vi forteller hvor mange studier de kan velge blant måper mange av overraskelse. "Såpass" er det eneste de får stotret fram, sier førstekonsulenten med et bredt smil.

Reaksjonen betyr imidlertid mer jobbing for Olav Breen og resten av HiAs markedsføringsapparat. Selv om HiA har et godt rykte blant de som har hørt om høgskolen.

- Det betyr jo at vi har en jobb å gjøre. HiA er i ferd med å bli merkevare, selv om størrelsen og det brede tilbudet er mindre kjent, slår Olav Breen fast.

Tilbakemeldingene til HiA-standen er stort sett positive. Slik var det på Yrkesvalgmessa for hele Sørlandet i Kristiansand, som i Bergen, Stavanger og altså i Oslo. Denne uka er det fullt kjør i Trondheim.

Pågående konkurrenter

- HiAs studiekatalog blir godt mottatt, melder førstekonsulenten.

Ikke rart – den er utformet delikat visuelt, og er oversiktig og lett å finne fram i – når vi tar bredden i tilbudene med i betraktningen. For det er temmelig åpenbart at det er enklere å få oversikt over tilbudene fra en høgskole med ti studietilbud enn HiAs over 140 studievarianter.

- HiA må være i forkant, ikke bare faglig men også på markedsføring, sier Breen.

Konkurransen er knallhard, og det blir tøffere og tøffere. Ungdomskullene er fremdeles små, mens tilbudene om studieplass øker i antall.

- De private høgskolene er skikkelig pågående i markedsføringen sin, men jeg føler at HiA hevder seg godt på messene. Av og til er vi litt mange på standen, men filosofien er at alle fakultetene skal være representert, slik at også de som spør ganske intrikate spørsmål skal få gode svar, sier Ola Breen.

Studenter om studier

Studentene på standen er svært viktige. Mange skoleelever synes det er enklere og tryggere å stille spørsmål til noen som er jevngamle eller litt eldre. Dessuten er det greit å høre hvordan det er å være student av noen som kjenner det på kroppen. Både selve studiesituasjonen og studentlivet ellers .

- Mange blir overrasket over hvor mye som foregår studentsosialt på HiA, både i Grimstad, i Arendal og i  Kristiansand , sier Olav Breen.

Boligtilbudet er også attraktivt og billig. Og tilgjengelig. En SiA-hybel starter på 2200 kroner i måneden.

- Ellers er inngangsportalen sol og sommer, naturligvis. Vi kan ikke benekte at HiA holder til på Sørlandet. Oppgaven er å fortelle hvor mye mer både HiA og Sørlandet har å by på, sier Olav Breen mens han lemper kasser med rekrutteringsmateriell inn i varebilen.

Studentene er for øvrig også på turné til videregående- og folkehøgskoler på og utenfor Agder.