Aasebø, Turid Skarre (2017). Classroom discussions: Possibilities and limitations for democratic classroom practices. International Journal of Educational Reform. ISSN: 1056-7879. 2 (1). s 1 - 16.
Birkeland, Nils Rune; Aasebø, Turid Skarre; Nome, Dag Øystein; Wergeland-Yates, Marit (2016). Bacheloroppgaven som møteplass mellom praktisk og teoretisk profesjonsforståelse i barnehagelærerstudiet :. UNIPED. ISSN: 1500-4538. 39 (3). s 211 - 227. doi:10.18261/issn.1893-8981-2016-03-03.
Willbergh, Ilmi; Midtsundstad, Jorunn H.; Aasebø, Turid Skarre (2015). Mellom danning og resultater? Undervisning i Sogn og Fjordane og Aust-Agder. Skolens kvalitet skapes lokalt: Presentasjon av funn fra forskningsprosjektet "Lærende regioner". ISBN: 978-82-450-1861-5. Fagbokforlaget. kapittel 10. s 217 - 234.
Aasebø, Turid Skarre (2015). Teachers' discourses about the Norwegian national tests. Instrumentalism in Education - Where is Bildung left?. ISBN: 978-3-8309-3054-9. Waxmann Verlag. kapittel. s 59 - 71.
Aasebø, Turid Skarre; Midtsundstad, Jorunn H.; Willbergh, Ilmi (2015). Teaching in the age of accountability: Restrained by school culture?. Journal of Curriculum Studies. ISSN: 0022-0272. 49 (3). s 273 - 290. doi:10.1080/00220272.2015.1072249.
Aasebø, Turid (2012). 'Litt forskjell på hvordan folk tar ansvar, da': Veier til voksenhet i en pedagogisk kontekst. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN: 0029-2052. 96 (6). s 476 - 490.
Aasebø, Turid Skarre (2011). Anti-schoolness in context: the tension between the youth project and the qualifications project. Social Psychology of Education. ISSN: 1381-2890. 14 (4). s 503 - 518. doi:10.1007/s11218-011-9153-3.
Aasebø, Turid Skarre (2011). The Professional Student - a Matter of Gender? : Learner Responsibility in Upper Secondary Schools. Challenges facing contemporary didactics: Diversity of students and the role of new media in teaching and learning. ISBN: 978-3-8309-2589-7. Waxmann Verlag. Artikkel. s 77 - 92.
Aasebø, Turid Skarre (2010). Kjønn og skoletrøbbel. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN: 0029-2052. 94 (5). s 371 - 383.
Aasebø, Turid Skarre (2008). Kønnede kundskabsforhandlinger i klasseværelset. Dansk pædagogisk tidsskrift. ISSN: 0904-2393. (2). s 36 - 45.
Aasebø, Turid Skarre (2006). School achievements: how social structures and cultural discourses are negotiated in students' relationship to school. Hidden Dimensions of Education. Waxmann Verlag. s 10.
Aasebø, Turid Skarre (2005). Television as a marker of boys' construction of growing up. Young - Nordic Journal of Youth Research. ISSN: 1103-3088. 13 (Vol. 13, no. 2). s 185 - 203.
Aasebø, Turid Skarre (2002). "... og så kan du være dama til Batman." Fiktive helter, realistiske heltinner. Kaldestad, Per Olav & Vold, Karin Beate (red.). Årboka. Litteratur for barn og unge. Det Norske Samlaget. s 80 - 83.
Aasebø, Turid Skarre (2002). Kjønn - en saga blott? Å snakke om kjønn i lys av nyere kjønnsteori. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN: 0029-2052. (02.mar). s 162 - 173.
Aasebø, Turid Skarre (2021). Kjønn, utdanning og bærekraft. ISBN: 978-82-8390-077-4. Agder vitenskapsakademi. s 8.
Aasebø, Turid Skarre (2012). Kunnskapsforhandlinger i klasserommet. ISBN: 978-82-450-1217-0. Fagbokforlaget. s 256.
Aasebø, Turid Skarre; Melhuus, E. Cathrine (2007). Rom för barn - rom för kunskap Kropp, kön, vänskap som pedagogiska utmaningar. ISBN: 9789147084050. Liber. s 181.
Aasebø, Turid Skarre; Melhuus, E. Cathrine (2005). Rom for barn - rom for kunnskap. Kropp, kjønn, vennskap og medier som pedagogiske utfordringer. ISBN: 8245003182. Fagbokforlaget.
Aasebø, Turid Skarre; Willbergh, Ilmi (2021). Beyond the postcolonial paradox – empowerment of students in a Bildung-centered general didactics perspective.
Willbergh, Ilmi; Aasebø, Turid Skarre (2021). The Bildung of students by cultural references in teaching.
Aasebø, Turid Skarre (2020). Fremstillinger av kjønn i skole og utdanning, et middel til produksjon av likestilling eller ulikhet?.
Aasebø, Turid Skarre (2019). 'Etter Stoltenbergsutvalagets rapport'. Panelinnlegg og paneldebat.
Aasebø, Turid Skarre (2019). Mener vi overdriver kjønnsforskjellene.
Willbergh, Ilmi; Aasebø, Turid Skarre (2018). The implicit inclusion and exclusion of cultural references in classroom teaching.