Anundsen, Lene (2020). Språket som grense og nøkkel: Møter med migrasjonsromanen Og (2016) i Grunnskoleopplæring for voksne. NOA - Norsk som andrespråk. ISSN: 0801-3284. 36 (1). s 73 - 102.
Anundsen, Lene (2018). Litterær friksjon. Resepsjonsanalyse av seks syriske leseres møte med bildeboka Sitronlimonaden.. Norsk litterær årbok 2018. ISBN: 9788252195644. Det Norske Samlaget. Artikkel. s 284 - 311.
Anundsen, Lene (2022). Litteratur i andrespråksklasserommet - med voksne deltakere.
Anundsen, Lene (2020). Hvorfor leser vi denne boka så forskjellig? Litterær friksjon..
Anundsen, Lene (2019). "Språket som grense og nøkkel: Lesninger av Veronica Salinas' migrasjonsroman'Og'(2016) i en grunnskoleklasse for voksne innvandrere".
Anundsen, Lene (2019). The impact of the questions asked: Reading practices and speech genres in adult learner's classroom. Paperet var del av panelet Students' Voices in Literary Reading Practices.
Anundsen, Lene (2019). Litterære literacyprofiler i norskfagets litteraturundervisning for voksne innvandrerelever.