0
Jump to main content
 
Office:
E2081 ( Universitetsveien 25, Kristiansand )

Scientific publications

  • Rambø, Gro-Renée (2018). 1905 - 1945 - a substantive period in Norwegian language history?. Acta Academiae Regiae Gustavi Adolphi. ISSN: 0065-0897. s 123 - 140.
  • Rambø, Gro-Renée (2018). Det selvstendige Norge (1905 - 1945). Norsk språkhistorie bind IV, Tidslinjer. ISBN: 978-82-7099-850-0. Novus Forlag. Kapittel 8. s 503 - 602.
  • Rambø, Gro-Renée; Tønnessen, Elise Seip (2018). Mellom kunnskapsdiskurs og sosial diskurs. Ukeplaner som sjanger og vurderingspraksis. Sakprosa. ISSN: 1502-6000. 10 (2). doi:10.5617/sakprosa.6005.
  • Drange, Eli-Marie D.; Rambø, Gro-Renée; Birkeland, Nils Rune (2017). Students’ Redesign of Mandatory Assignments in Teacher Education. Designs for Learning. ISSN: 1654-7608. 9 (1). s 1 - 9. doi:10.16993/dfl.69.
  • Rambø, Gro-Renée; Hellang, Bente Velle (2017). Teori i praksis - praksis i teori. GLU-studenters refleksjoner om fag og didaktikk. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge. ISSN: 1504-9922. 11 (2). doi:10.5617/adno.3864.
  • Vollan, Magnhild; Rambø, Gro-Renée (2016). Lærerstudenters kildebruk. Hva gjør lærerstudenter når de studerer? Lesing, skriving og multimodale tekster i norsk grunnskolelærerutdanning. ISBN: 978-82-15-02631-2. Universitetsforlaget. 7. s 154 - 176.
  • Vollan, Magnhild; Rambø, Gro-Renée (2016). Tekstpraksis og tekstrefleksjon. Hva gjør lærerstudenter når de studerer? Lesing, skriving og multimodale tekster i norsk grunnskolelærerutdanning. ISBN: 978-82-15-02631-2. Universitetsforlaget. 5. s 91 - 126.
  • Kvåle, Gunhild; Rambø, Gro-Renee (2015). Expressing professional identity through blogging : a case study of blogging in the study of the subject of Norwegian in pre-school teacher education. Nordic Journal of Digital Literacy. ISSN: 1891-943X. 2015 (1). s 8 - 28.
  • Birkeland, Nils Rune; Rambø, Gro-Renee; Vollan, Magnhild; Drange, Eli-Marie D. (2015). Kilder og kildebruk. Første steg som forsker - en gjennomgang av bacheloroppgaver i grunnskolelærerutdanningene. ISBN: 978-82-690080-0-5. Følgegruppen for lærerutdanningsreformen. Kapittel 3. s 22 - 34.
  • Rambø, Gro-Renee; Kristiansen, Aslaug; Berg, Claire Vaugelade; Grevholm, Barbro; Haraldstad, Åse; Hellang, Bente Velle; Håøy, Annbjørg (2015). Toward a More Sustainable Pre-service Teacher Education: A Study in Progress. Higher Education in a Sustainable Society. ISBN: 978-3-319-15918-8. Springer. Chapter number 4. s 51 - 64.
  • Berg, Claire Vaugelade; Grevholm, Barbro; Haraldstad, Åse; Hellang, Bente Velle; Håøy, Annbjørg; Kristiansen, Aslaug; Rambø, Gro-Renee (2015). Toward a More Sustainable Pre-service Teacher Education: A Study in Progress. Higher Education in a Sustainable Society. ISBN: 978-3-319-15918-8. Springer. 4. s 51 - 64.
  • Rambø, Gro-Renee (2014). Språksosiologi og norsk språkhistorieskriving. Maal og Minne. ISSN: 0024-855X. 2014 (2). s 18 - 55.
  • Rambø, Gro-Renee (2013). Historical language sociology – or rather language ecology?. Language Ecology for the 21st Century: Linguistic Conflicts and Social Environments. ISBN: 9788270997480. Novus Forlag. Enkeltstående artikkel. s 165 - 188.
  • Rambø, Gro-Renee (2013). Låneordstudier I - Didrik Arup Seips doktoravhandling fra 1915. Talemålsforsking i Norden dei siste 100 åra: Eit symposium i Åseral i 2011 i høve 100-årsjubileet for Didrik Arup Seips hovudfagsavhandling om åsdølmålet. ISBN: 9789187403033. Swedish Science Press. artikkel. s 35 - 50.
  • Rambø, Gro-Renee (2012). Language contact, communication and change. Contact between Low German and Scandinavian in the Late Middle Ages. 25 Years of Research. ISBN: 978-91-85352-97-5. Kungl. Gustav Adolfs Akademien för svensk folkkultur. Chapter. s 39 - 57.
  • Rambø, Gro-Renée (2006). "Alle kan jo norsk" - noen tanker om utfordringer for allmennlærerutdanningen. Fra undervisning til læring : høgskolepedagogikk under Kvalitetsreformen : artikler skrevet av deltakere på kurs i universitets- og høgskolepedagogikk 2006. Høgskolen i Agder. faglig_bok_institusjon. s 25 - 39.
  • Nesse, Agnete; Jahr, Ernst Håkon; Jahr, Ernst Håkon; Rambø, Gro-Renée; Rambø, Gro-Renée; Jensen, Kjetil; Skancke, Kaja (2001). Historical Principles for Loanwords in the Scandinavian Languages - The Contact between Low German and Scandinavian in the Late Middle Ages. ?. (22). s 153 - 186.
  • Jahr, Ernst Håkon; Jahr, Ernst Håkon; Jensen, Kjetil; Nesse, Agnete; Rambø, Gro-Renée; Rambø, Gro-Renée; Skancke, Kaja (2001). Historical principles for loanwords in the Scandinavian languages - the contact between Low German and Scandinavian in the Late Middle Ages. ?. s 153 - 185.
  • Tønnessen, Elise Seip; Birkeland, Nils Rune; Drange, Eli-Marie D.; Kvåle, Gunhild; Rambø, Gro-Renée; Vollan, Magnhild (2016). Hva gjør lærerstudenter når de studerer? Lesing, skriving og multimodale tekster i norsk grunnskolelærerutdanning. ISBN: 978-82-15-02631-2. Universitetsforlaget. s 256.
  • Rambø, Gro-Renee (1999). Bokmålsreformen i 1981 - med særlig vekt på Særutvalgets arbeid. ISBN: 82-7117-404-5. Høgskolen i Agder. s 462.
  • Rambø, Gro-Renée (2010). Historiske og sosiale betingelser for språkkontakt mellom nedertysk og skandinavisk i seinmiddelalderen - et bidrag til historisk språksosiologi. ISBN: 9788270996216. Novus Forlag.
  • Rambø, Gro-Renée (2018). A Journey through Finnmark - linguistic Landscapes at the Frontiers.
  • Rambø, Gro-Renée (2017). Nynorsk, bokmål og andre språk i Norge - norsk språkpolitikk.
  • Rambø, Gro-Renée (2016). Is 1905 - 1945 a reasonable period in Norwegian language planning and conflict?.
  • Rambø, Gro-Renée (2016). Circulating linguistic features.
  • Rambø, Gro-Renée (2016). Hver gang vi møtes - om språkkontakt i Seinmiddelalderens Skandinavia.

Last changed: 22.01.2019 14:01