0
Hopp til hovedinnhold

Brenner for barokken

For Robin Rolfhamre er barokk en lidenskap. – Klassisk musikk handler ikke om å kunne spille så fort at folk blir imponert, men om å formidle ordløse historier og følelser, sier han.

Artikkelen er mer enn ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Rolfhamre nekter for at barokkmusikk hører hjemme på museum eller hos eliten. Tvert imot. Barokkmusikk var en del av populærkulturen, og særlig i Frankrike i siste del av 1600-tallet oppsto det et eget uttrykk som bidro til å sette en standard for hvordan musikken utviklet seg.

– Repertoaret fra denne perioden er preget av en inderlig melankoli og en sensualitet som jeg ikke klarer å motstå. Musikken er enkel og kompleks på en og samme tid og har store rom å utforske, både musikalsk og faglig. Det pirrer meg som forskende musiker, forklarer han. 

Musikken talte til like mye til folks følelser da, liksom musikken gjør i dag. Derfor skal vi ikke tenke så mye når vi lytter til denne musikken, slik mange har en tendens til å gjøre nå med klassisk musikk. I avhandlingen, som han leverte i 2014, viser han at mennesket sto i sentrum for musikken, ikke politiske eller sosiale hierarkier. 

Klassisk musikk i tidligmoderne tradisjon framføres ofte likt, gang etter gang, mener Rolfhamre. 

– Å utøve musikk bør handle om mer enn å spille notene riktig og musikalsk. Man bør også tilpasse musikken og seg selv. I den tidligmoderne perioden krevde publikum at musikeren skulle improvisere. I dag hører vi ofte komposisjoner bli framført nærmest identisk av flere hundre artister. Hvorfor skal vi da høre på akkurat den ene og ikke den andre artisten? spør han retorisk. 

(Begge foto: Ingunn Johnsen Rolfhamre)

Robin Rolfhamre er født i Sverige i 1986 og flyttet til Kristiansand i 2005. Han er førsteamanuensis ved institutt for klassisk musikk, forsker, utøvende musiker og dirigent. Her kan du lese mer om ham. Rolfhamre driver også med ikke-kommersiell formidling av tidlig musikk.