Studiepoeng: 2-5.
31 juli
Dette kurset foregår på skandinavisk.
Ph.d.-program ved Fakultet for humaniora og pedagogikk, spesialisering i pedagogikk.
Det kreves opptak på relevant doktorgradsprogram.
Etter endt emne skal ph.d.-kandidaten:
I emnet skal kandidatene møte, mestre og vurdere hvordan skole, undervisning og læring forstås innen allmenndidaktikken. Emnet gir en grundig innføring i skolen som samfunnsinstitusjon og dens formål og innhold. Dette inkluderer historiske perspektiver på hvordan skolen og allmenndidaktikken vokste fram. I emnet arbeider vi også med hvordan ulike didaktiske modeller kan anvendes som verktøy i undervisning. Et sentralt spenn i emnet vil gå mellom dets bidrag til kunnskapsutvikling om hva undervisning er og krav om evne til å vurdere ulike tilnærminger til undervisning. Nåtidige utfordringer for allmenndidaktikken som teori og praksis, er også viktige perspektiver i emnet. Slike utfordringer kan komme fra utdanningspolitikk og styring, eller fra hendelser og fenomener i samfunnsutviklingen.
Forelesning, diskusjoner og seminar.
Paper på 7-10 sider (2500-3000 ord). Vurderingsuttrykk: Bestått/Ikke bestått.
En kan få 2 studiepoeng ved full deltakelse uten paper. Deltakelse er obligatorisk.
Ja