18. mars 2023

Ingen frist angitt

Fri entré

Lørdagsuniversitetet i Mandal: Den historieskapte marionetten

Lørdagsuniversitetet i Mandal - logo.

kl 13:00 - 14:30

Legg til kalender

Påmeldingsfrist

Ingen frist angitt

Fri entré

Hver tredje lørdag i måneden arrangeres Lørdagsuniversitetet i Mandal. Lørdagsuniversitetet er populærvitenskapelige foredrag av forskere ved Universitetet i Agder. Aktuelle tema blir presentert og diskutert i en uformell setting.

Hva holder de på med på universitetet? Forsker de på noe interessant og nyttig? Hver tredje lørdag i måneden inviterer Universitetet i Agder (UiA) til samtaler om ny kunnskap og forskning i Mandal. En forsker fra UiA holder et foredrag med utgangspunkt i egen forskning og/eller egne erfaringer med utdanning og forskning. Vi lover varierte tema og hørverdige foredragsholdere.

Tid: 13:00 Sted: Mandal bibliotek, Buen kulturhus. Fri entré.

Arrangementet er åpent for alle og varer i ca. halvannen time.

Tema: Den historieskapte marionetten

Vi liker å tenke at vi er frie, at vi kan tenke og gjøre hva vi vil, at vi bestemmer over egne liv. Men stemmer det? Eller er vi knapt noe mer enn marionetter som danser en koreografi designet for tiår, århundrer eller millennia siden? Danser vi den fordi vi liker den, eller fordi vi følger det som er forventet at skal være «riktig»? Og hvem har bestemt hva er «riktig»? Og når?

Vi er historieskapte, både som biologiske maskiner og som sosiokulturelle dyr. Til og med myten om vår «sjel» er historieskapt.

Foredraget er en invitasjon til å tenke om oss alle, individuelt og kollektivt, som historieskapte marionetter. La oss prøve å forstå oss selv bedre ved å se på historiens speil.

Om foredragsholderen:

Apostolos Spanos

er professor i historie ved Institutt for religion, filosofi og historie, Universitetet i Agder. Han forsker og underviser i temaer som historiebevissthet og historiebruk, og om hvordan historien former oss individuelt og kollektivt. Han forsker også på hvordan vi kan bruke historieteori og tidsteori i datasimuleringer til bedre å forstå den internasjonale flyktningkrisen. I det siste er han opptatt av hvordan vi kan bruke kunstig intelligens i undervisning og studentvurdering.

Arrangører:

Universitetet i Agder i samarbeid med Lindesnes kommune

UiA har lørdagsuniversitet i Arendal, Flekkefjord, Grimstad, Mandal, Kristiansand og Risør.

Program for alle byene finner du på www.uia.no/loerdagsuniversitetet