22. okt 2022

Påmeldingsfrist

Ingen frist angitt

Fri entré

Lørdagsuniversitetet i Kristiansand: Hvorfor er det viktig å lære om personlig økonomi på skolen?

Lørdagsuniversitetet i Kristiansand - logo.

22 okt
kl 13:00 - 14:30

Legg til kalender

Påmeldingsfrist

Ingen frist angitt

Fri entré

Lørdagsuniversitetet er et tilbud om populærvitenskapelige foredrag av forskere ved Universitetet i Agder. Foredragene blir holdt med utgangspunkt i egen forskning og/eller egne erfaringer med utdanning og forskning. Vi lover varierte tema og hørverdige foredragsholdere. Aktuelle tema blir presentert og diskutert i en uformell setting.

Tid: Lørdager kl. 13.00  Sted: Teateret, Kongens gate 2

Plassbegrensing. Det er stor pågang, så vær tidlig ute for å sikre deg plass. Billetter (gratis) hentes i baren på Teateret fra klokka 11:00 samme dag.

Ellen Katrine Nyhus

Tema:

Hvorfor er det viktig å lære om personlig økonomi på skolen?

Målinger viser at det er store forskjeller i finansiell kunnskap i befolkningen, blant annet mellom kvinner og menn. Dette kan forsterke forskjeller i økonomisk situasjon siden finansiell kunnskap er en forutsetning for å ta gode økonomiske beslutninger.

Det er derfor viktig at alle får opplæring i personlig økonomi på skolen slik at de kan ta gode og informerte valg om lån og sparing.

Om foredragsholderen:

Ellen Katrine Nyhus

er professor i markedsføring ved Handelshøyskolen ved UiA og forsker på de økonomiske beslutninger privatpersoner tar gjennom livsløpet. Hun er styremedlem i Finansnæringens autorisasjonsordninger og i Søgne og Greipstad Sparebank.  Hun har også fagansvar for privatøkonomi i Store norske Leksikon.

Arrangører:

Universitetet i Agder i samarbeid med Teateret
UiA har lørdagsuniversitet i Arendal, Flekkefjord, Grimstad, Mandal, Kristiansand og Risør

Program for alle byene finner du på www.uia.no/loerdagsuniversitetet