26. nov 2022

Påmeldingsfrist

Ingen frist angitt

Fri entré

Lørdagsuniversitetet i Kristiansand: Europa fra optimisme til pessimisme - Europa i endring etter Russlands angrep på Ukraina

Lørdagsuniversitetet i Kristiansand - logo.

26 nov
kl 12:00 - 15:00

Legg til kalender

Påmeldingsfrist

Ingen frist angitt

Fri entré

Lørdagsuniversitetet er et tilbud om populærvitenskapelige foredrag av forskere ved Universitetet i Agder. Foredragene blir holdt med utgangspunkt i egen forskning og/eller egne erfaringer med utdanning og forskning. Vi lover varierte tema og hørverdige foredragsholdere. Aktuelle tema blir presentert og diskutert i en uformell setting.

Tid: Lørdager kl. 13.00  Sted: Teateret, Kongens gate 2. Denne lørdagen starter vi kl 12:00.

Plassbegrensing. Det er stor pågang, så vær tidlig ute for å sikre deg plass. Billetter (gratis) hentes i baren på Teateret fra klokka 11:00 samme dag.

Tema: Europa fra optimisme til pessimisme – Europa i endring etter Russlands angrep på Ukraina

Sammen med Litteraturhuset Agder planlegges et seminar kl. 12:00 – 15:00 med flere foredragsholdere.

Arbeidstittel er "Europa – fra optimisme til pessimisme". Programmet er under utvikling. Det kommer informasjon etter hvert.

Kl 12:00:

"Russland – Ukraina: Perspektiver på krigen og fremtiden"

v/ Tor Bukkvoll, sjefsforsker ved Forsvarets forskningsinstitutt

Kl 13:00:

"Krigens retorikk og krigens journalistikk"

Bruk og misbruk av historien i krig og konflikter

v/ Kenneth Andresen, ph.d. og dosent i medievitenskap ved UiA

Kl 13:40:

"Dårlig nytt fra Østfronten"

v/ Cecilie Hellestveit, jurist (dr. juris.) og samfunnsviter, folkerettsekspert, konfliktforsker og utenrikspolitisk kommentator.

Kl 14:30–15:00:

Oppsummering og samtale

Om foredragsholderne:

Cecilie Hellestveit (Foto: Erik Hannemann)

Cecilie Hellestveit

har doktorgrad i krigens folkerett og arbeider nå ved Folkerettsinstituttet. Hun har studert og arbeidet i Midtøsten, USA, Russland, Frankrike og Tyskland. Hun har vært tilknyttet en rekke forskningsinstitusjoner i Norge (PRIO, SMR / UIO, NUPI, IKOS, ILPI) og i utlandet (Max-Planck Institute for ausländisches öffentliches Recht und Völkerrecht i Heidelberg, Atlantic Council i Washington, juridisk fakultet ved Hebrew University i Jerusalem, og Institute for Applied Ethics i Saarbrucken). Hellestveit snakker russisk, arabisk, spansk, fransk og noe tysk.

Kenneth Andresen

er ph.d. og dosent i medieforsker ved Institutt for nordisk og mediefag, Fakultet for humaniora og pedagogikk, Universitetet i Agder. Han har i over 20 år forsket på hvordan historiefortellinger fra krig og konflikter påvirker ulike deler av samfunnet. Han har særlig undersøkt hvordan journalister på Balkan greier å leve og arbeide videre etter å ha opplevd krig og lidelse. De siste årene har han vært med i ledelsen av et stort europeisk forskningsprosjekt (RePAST) som har sett på hvordan den vanskelige historien formidles i åtte europeiske land og hvordan den påvirker ulike generasjoner i dag.

Tor Bukkvoll

Tor Bukkvoll (Foto: Forsvarets forskningsinstitutt/Christian Tandberg)

er Russland-Ukrainaekspert, statsviter, ph.d. og arbeider nå ved Forsvarets forskningsinstitutt. Han er mye benyttet som kommentator i mediene. Bukkvoll har en lang publiseringsliste. Hans Ukraine and European Security fra 1998 er en klassiker og er stadig aktuell.

Arrangører:

Universitetet i Agder og Litteraturhuset Agder i samarbeid med Teateret
UiA har lørdagsuniversitet i Arendal, Flekkefjord, Grimstad, Mandal, Kristiansand og Risør

Program for alle byene finner du på www.uia.no/loerdagsuniversitetet