15. okt 2022

Påmeldingsfrist

Ingen frist angitt

Fri entré

Lørdagsuniversitetet i Kristiansand: Én svale gjør ingen sommer – filosofi om lykke

Lørdagsuniversitetet i Kristiansand - logo.

15 okt
kl 13:00 - 14:30

Legg til kalender

Påmeldingsfrist

Ingen frist angitt

Fri entré

Lørdagsuniversitetet er et tilbud om populærvitenskapelige foredrag av forskere ved Universitetet i Agder. Foredragene blir holdt med utgangspunkt i egen forskning og/eller egne erfaringer med utdanning og forskning. Vi lover varierte tema og hørverdige foredragsholdere. Aktuelle tema blir presentert og diskutert i en uformell setting.

Tid: Lørdager kl. 13.00  Sted: Teateret, Kongens gate 2

Plassbegrensing. Det er stor pågang, så vær tidlig ute for å sikre deg plass. Billetter (gratis) hentes i baren på Teateret fra klokka 11:00 samme dag.

Hilde Vinje

Tema: Én svale gjør ingen sommer – filosofi om lykke

«Én svale gjør ingen sommer», skrev Aristoteles for 2400 år siden. Slik er det også med lykken, mente han: Én dag eller en kort tid er ikke nok til å gjøre noen lykkelig.

I foredraget diskuterer Vinje hvordan de gamle grekerne kan gi oss nye perspektiver på lykken. I dag tenker mange på lykken som en flyktig følelse, men kanskje er lykken avhengig av hvordan et liv utvikler seg over tid?

Om foredragsholderen:

Hilde Vinje

er førsteamanuensis i filosofi ved Universitetet i Agder. Hun har doktorgrad fra Universitetet i Oslo, hvor hun forsket på tid og lykke hos Aristoteles. Hilde Vinje har studiebakgrunn fra filosofi og klassiske språk. Hun er nå aktuell med boken "Én svale gjør ingen sommer. Filosofi om lykke" (2022).

Arrangører:

Universitetet i Agder i samarbeid med Teateret
UiA har lørdagsuniversitet i Arendal, Flekkefjord, Grimstad, Mandal, Kristiansand og Risør

Program for alle byene finner du på www.uia.no/loerdagsuniversitetet