12. nov 2022

Påmeldingsfrist

Ingen frist angitt

Fri entré

Lørdagsuniversitetet i Flekkefjord: Én svale gjør ingen sommer – filosofi om lykke

Lørdagsuniversitetet i Flekkefjord - logo.

kl 13:00 - 14:30

Legg til kalender

Påmeldingsfrist

Ingen frist angitt

Fri entré

Hva holder de på med på universitetet? Forsker de på noe interessant og nyttig? Lørdagsuniversitetet er et tilbud med populærvitenskapelige foredrag av forskere ved Universitetet i Agder. Her blir aktuelle tema presentert og diskutert i en uformell setting. Her risikerer vi alle å lære noe nytt.

Hver andre lørdag i måneden arrangeres Lørdagsuniversitetet i Flekkefjord. Dette er et samarbeid mellom Universitetet i Agder og Flekkefjord kommune. Arrangementet varer i ca. halvannen time.

Tid: kl 13:00 Sted: Spira, biblioteket. Gratis entré. Antall plasser er begrenset.

Hilde Vinje

Tema: Én svale gjør ingen sommer – filosofi om lykke

«Én svale gjør ingen sommer», skrev Aristoteles for 2400 år siden. Slik er det også med lykken, mente han: Én dag eller en kort tid er ikke nok til å gjøre noen lykkelig.
I foredraget tar Vinje opp Aristoteles’ betraktninger rundt lykke og tid, og stiller spørsmålet: «Hvis én dag ikke er nok for å bli lykkelig, hvor mange dager trenger vi da?»

Om foredragsholderen:

Hilde Vinje

er er førsteamanuensis i filosofi ved Universitetet i Agder. Hun har doktorgrad fra Universitetet i Oslo, hvor hun forsket på tid og lykke hos Aristoteles. Hilde Vinje har studiebakgrunn fra filosofi og klassiske språk. Hun er nå aktuell med boken "Én svale gjør ingen sommer. Filosofi om lykke" (2022).

Arrangører:

Universitetet i Agder i samarbeid med Flekkefjord kommune.

UiA har lørdagsuniversitet i Arendal, Flekkefjord, Grimstad, Mandal og Kristiansand.

Program for alle byene finner du på www.uia.no/loerdagsuniversitetet