7. april 2022

Påmeldingsfrist

Ingen frist angitt

Disputas: Anita Movik Simensen: Matematiske læringsmuligheter for alle

Disputasen foregår på campus og digitalt. Se nederst på siden hvordan publikum kan overvære disputasen digitalt (online).

Anita Movik Simensen fra Fakultet for teknologi og realfag ved UiA disputerer for ph.d.-graden med avhandlingen «Matematiske læringsmuligheter for alle. En styrkebasert flerkasusstudie om elever som presterer lavt i matematikk sin deltakelse i heterogene smågrupper» torsdag 7. april 2022. (Foto: Privat)

kl 10:30 - 23:00

Legg til kalender

Påmeldingsfrist

Ingen frist angitt

Anita Movik Simensen fra Fakultet for teknologi og realfag ved UiA disputerer for ph.d.-graden med avhandlingen «Matematiske læringsmuligheter for alle. En styrkebasert flerkasusstudie om elever som presterer lavt i matematikk sin deltakelse i heterogene smågrupper» torsdag 7. april 2022.

Hun har fulgt doktorgradsprogrammet ved Fakultet for teknologi og realfag ved UiA, med spesialisering i matematiske fag, forskningsområde matematikkdidaktikk.

Les Anita Movik Simensens oppsummering av avhandlingen:

Prøveforelesning og disputas finner sted i Auditorium B1 001, Campus Kristiansand og digitalt i konferanseprogrammet Zoom (lenke under).

Disputasen blir ledet av prosjektleder ved Institutt for matematiske fag Elna Svege, Fakultet for teknologi og realfag, Universitetet i Agder.

Prøveforelesning torsdag 7. april kl 10:30

Disputas torsdag 7. april kl 12:30

Oppgitt emne for prøveforelesning: «Hva sier nyere forskning, inkludert forskning fra de tre siste årene, om læringsmuligheter for elever som presterer lavt i matematikk?»

Tittel på avhandling: «Matematiske læringsmuligheter for alle. En styrkebasert flerkasusstudie om elever som presterer lavt i matematikk sin deltakelse i heterogene smågrupper»

Søk etter avhandlingen i AURA - Agder University Research Archive, som er et digitalt arkiv for vitenskapelige artikler, avhandlinger og masteroppgaver fra ansatte og studenter ved Universitetet i Agder. AURA blir jevnlig oppdatert.

Avhandlingen er tilgjengelig her:

Kandidaten: Anita Movik Simensen: (1977, Lakselv) Allmennlærer utdanning, Høgskolen i Finnmark (2004). Mastergrad i matematikkdidaktikk, Høgskolen i Agder (2006). Tittel på masteroppgave: «Utforskende aktiviteter som utgangspunkt for addisjon og subtraksjon i en andre klasse: en kasusstudie». I dag arbeider hun som universitetslektor i matematikkdidaktikk ved UiT Norges arktiske universitet, og i en postdok-stilling (20 %) i prosjektet «Matematikkundervisning i urfolks- og migrasjonskontekster»,

Opponenter:

Førsteopponent: Professor Lisa Björklund Boistrup, Malmö universitet, Sverige

Annenopponent: Professor Troels Lange, Høgskulen på Vestlandet

Bedømmelseskomitéen er ledet av førsteamanuensis Unni Wathne, Universitetet i Agder

Veiledere i doktorgradsarbeidet var professor Pauline Vos, UiA (hovedveileder) og professor Anne Berit Fuglestad, UiA (gikk bort i 2018) og professor Mirjam Olsen Harkestad, UiT (fra 2018) (medveiledere)

Slik gjør du som online publikum:

Disputasen er åpen for alle, men for å følge prøveforelesning og disputas digitalt (de som møter fram fysisk i Auditorium B1 001, Campus Kristiansand trenger ikke å registrere seg) må du melde deg som publikummer på denne lenken:

Du får en Zoom-lenke i retur. (Her er framgangsmåten for å bruke Zoom om du ikke kommer inn ved å klikke på lenken.)

Vi ber publikum om å ankomme digitalt tidligst ti minutter før oppgitt tid - det vil si til prøveforelesningen 10:20 og disputasen tidligst 12:20. Etter disse klokkeslettene kan du når som helst forlate og komme inn igjen i disputasen. Videre ber vi om at publikum slår av mikrofon og kamera, og har dette avslått under hele arrangementet. Det gjør du nederst til venstre i bildet når du er i Zoom. Vi anbefaler å velge «Speaker view». Dette velger du oppe til høyre i bildet når du er i Zoom.

Opponent ex auditorio:

Disputasleder inviterer til spørsmål ex auditorio i innledningen i disputasen, med tidsfrister. Disputasleders e-post er tilgjengelig i chat-funksjonen under disputasen. Spørsmål om ex auditorio kan sendes til disputasleder Elna Svege på e-post elna.svege@uia.no