– Møtte folk fra hele verden

Karoline Hægland (foto)

Utvekslingsoppholdet har lært meg masse om hvor ulike vi kan være bare innenfor Europa i forhold til mat, verdier, skolegang og så videre. Jeg har fått et nytt syn på utdanningssystemet i Norge, og hvordan vi kan lære av andre land.

Karoline Rosenløv Hægeland

Grunnskolelærerstudent på utveksling til HAN University of Applied Sciences

• Navn: Karoline Rosenløv Hægeland
  • På utveksling til: Nijmegen, Nederland, HAN University of Applied Sciences
  • Studium: Grunnskolelærer 1-7 (UiA), Utdanning i internasjonalt perspektiv (HAN)

Hvorfor valgte du å dra på utveksling?

For det første har jeg siden jeg begynte på lærerutdanningen hatt lyst til å dra på utveksling. Jeg elsker å reise og bli kjent med nye mennesker. Jeg hadde lyst å prøve å bo i et annet land, møte mennesker fra ulike land og kulturer. Jeg ville også forbedre engelsken min, i og med at jeg har valgt engelsk som undervisningsfag.

Karoline Hægland sammen med medstudenter (foto)

Hva er det som gjør HAN University of Applied Sciences spesiell?

Kurset jeg tok var direkte linket til lærerutdanningen som gjorde alle fagene relevante og spennende. Nederland er spesielt ved at de har mange ulike utdanningssystemer i skolene. I klassen og på skolen møtte jeg folk fra hele Europa og verden. Det var svært lite skandinaviske studenter der (noe jeg syns var gøy).

Kanal i Nederland (foto)

Hvordan var studiene dine på HAN?

Det har vært utrolig lærerikt og spennende. Jeg likte spesielt et fag som gikk på drama og musikk. Litt utenfor min komfortsone, men utrolig gøy. Jeg var i samme klasse hele tiden, noe som gjorde at jeg ble godt kjent med alle i klassen.

Hva tar du med deg videre fra utvekslingen som du ikke ville fått i Norge?

Jeg har lært masse om hvor ulike vi kan være bare innenfor Europa i forhold til mat, verdier, skolegang og så videre. Jeg har fått et nytt syn på utdanningssystemet i Norge, og hvordan vi kan lære av andre land. Jeg har også blitt tryggere og bedre på å snakke engelsk på en naturlig måte.

Karoline Hægland og venninne foran Eiffeltårnet i Paris (foto)

Har du tre tips til studenter som skal reise til HAN?

• Tør å gi av deg selv og bli kjent med folk.
  • Utforsk Nederland. Det er utrolig mange fine plasser. Utforsk også landene i nærheten. Det er enkelt og billig å reise rundt.
  • Gjør mest mulig og bruk tiden godt. Du får kanskje ikke muligheten igjen. Bli kjent med byen, utnytt arrangementer som foregår. Bli med på sosiale ting som skjer både med skolen, i klassen din og folk du bor med.