Jump to main content

– Har vært en del av noe nytt

Kjetil Andre Bjørnholm (foto)

Kjetil Andre Bjørnhom

Lektorstudent på utveksling ved University of Victoria, Canada

Hvorfor valgte du å dra på utveksling?

Jeg valgte å dra på utveksling fordi etter et veldig hardt og ambisiøst bachelorsemester, med mye jobb privat og en solid mengde skole, bestemte jeg at det å kunne se frem til et utvekslingsopphold ville gi meg nok motivasjon til å drive et tett program på en best mulig måte. Fra før av elsker jeg å reise, og kanskje fremfor alt, bo og leve i et annet land. Fordelen med å bo en ny plass over noen måneder er at fra mitt nye hjem kan jeg reise på korte ferier eller turer i nærheten av der jeg bor. Man blir også godt kjent med byen man bor i, alt fra lokale personligheter som de man hilser på i butikken, på gymmen eller på lesesalen, til lokale steder man etter hvert knytter et personlig bånd til, som parker, utesteder eller en bydel.

Kjetil Andre Bjørnholm med det canadiske flagget (foto)

Hva er det som gjør University of Victoria spesielt?

University of Victoria er et veldig flott og stort universitet. Bygningene er en god blanding av gammelt og nytt, samtidig som det inneholder alt en student måtte trenge. Gode treningsfasiliteter, flotte parker og særdeles gode spiseplasser. Det er også veldig mange utvekslingsstudenter på UVic, som alle kommer fra samme bakgrunn som oss fra Norge. Alle søker etter venner, aktiviteter og forstår hvordan det er å være langt borte fra familie og venner hjemme. Etter en stund, forstår du at det er det miljøet man omgir seg i som gjør Victoria og UVic til et enestående kapittel i ens liv, og som også beriker oppholdet med opplevelser og akademisk læring.

Hvordan var studiene dine på University of Victoria?

Studiene var interessante og lærerike på en utfordrende måte. Det å studere i utlandet gir et nytt perspektiv på de fagene man studerer. Arbeidskulturen til UVic var også annerledes fra UiA, noe som også gir meg inspirasjon til hvordan jeg kan gjennomføre min undervisning i Norge.

Kjetil Andre Bjørnholm ute i naturen (foto)

Hva tar du med deg videre fra utvekslingen som du ikke ville fått i Norge?

Jeg tar med meg ekstremt mange gode historier, opplevelser og erfaringer jeg aldri har vært i nærheten av å oppleve hjemme. Det å kunne se relasjoner skapes på tvers av kultur, alder, studium og en felles genuin interesse til å skape et best mulig fellesskap for flest mulig, har vært noe av det viktigste jeg vil ta med meg hjem. Det å forstå hvor lite som skal til for å etablere et godt miljø og en god kultur for seg selv og nye venner i et nytt hjem, har vært en erfaring jeg setter veldig stor pris på. Det at jeg føler at jeg konstant har vært en del av noe nytt, gir meg følelsen av at også masse av det jeg har lært på forelesningene sitter igjen siden det er en del av de minnene jeg har fra et utvekslingsopphold.

Tre tips til studenter som skal til Victoria

• Møt på forelesningene å gi deg selv en god start i fagene du tar. Samtidig skal du nyte det privilegiet av et fraværende karakterpress. Det som gjelder er å bestå faget og trives sosialt.
  • Delta på arrangementer og si mest mulig ja til å bli med på ting. Reis og nyt «those good old days» som dagene som utvekslingsstudent blir når du kommer hjem. Det er da du innser at alt det du gjorde på det semesteret var fantastisk.
  • Det er ingen dum idé å bo en plass mellom campus og Downtown. Da har du kort vei til det meste av sosiale aktiviteter den ene og den andre veien.