– Det beste halvåret i mitt liv

Camilla Walla (foto)

Camilla Walla

Grunnskoleærerstudent på utveksling til Bond University

Hvorfor valgte du å dra på utveksling?

Jeg angret helt siden jeg valgte å ikke dra på utveksling på videregående, og har derfor alltid vært bestemt på at jeg skal dra på utveksling under studietida. Det var en av grunnene til at jeg valgte UiA faktisk, fordi de hadde så gode utvekslingsmuligheter for lærerstudenter. Utveksling er en utrolig mulighet til å reise masse, lære om deg selv, få venner fra hele verden og bo i et helt annet land. Alt som er nytt er gøy, og jeg ville gjort det igjen når som helst om jeg fikk muligheten.

Camilla og venner ser på solnedgangen på Burleigh Beach (foto)

Hva er det som gjør Bond University spesielt?

Bond var helt perfekt for meg som utvekslingsstudent. Det jeg ville ha før jeg dro var et godt faglig utbytte, et sosialt og internasjonalt miljø, bra klima og muligheten til å reise. Bond hadde alt! Skolen er et privat non-profit universitet, som vil si at alt overskuddet de får alltid vil gå tilbake til skolen og oss studentene. Dette merker man raskt når man kommer ned dit. Campus er helt fantastisk fin, skolen er proppfull av toppmoderne utstyr, kjempefine lesesaler med utsikt over campus, nyoppusset treningssenter, gratis pizza på alle campus-fester, og ikke minst –  enormt dyktige forelesere. Jeg ble mektig imponert over hvor godt man ble tatt imot. Lærerne var utrolig flinke til å veilede, følge opp, hjelpe om du trengte det, og ikke minst gjøre pensum relevant for ditt eget studium. Det er en liten skole og klassene er små (10-15 stk), noe som gjorde det lett å få et tett og godt forhold til læreren sin. Dette var noe jeg tok godt nytte av, som resulterte i gode resultater selv ved siden av reising og et sosialt liv. Bond er en ekstremt fremtidsrettet skole som har gjort mye for meg som student. Jeg er sikker på at jeg vil få bruk for fagene jeg hadde i resten av min karriere.

Miljøet på Bond er også utrolig internasjonalt. Rundt 50 prosent av studentene er fra utlandet, derav både studenter og utvekslingsstudenter. Dette gjør at det er veldig mange i samme situasjon, og det er lett å bli kjent og få venner. Personlig syntes jeg det var utrolig gøy å bli kjent med andre utvekslingsstudenter, da alle ville gjøre det beste ut av semesteret man hadde. Det var absolutt ikke vanskelig å få noen med seg om man ville på en helgetur, på stranda eller byen! Selv sitter jeg nå igjen med venner fra både Canada, USA, Tyskland, Frankrike og Spania.

En del av campus på Bond University (foto)

Hvordan var studiene på Bond University?

Fagene jeg hadde på Bond var utrolig givende, og foreleserne var veldig flinke til å gjøre de relevant for meg som lærerstudent. Det var absolutt ikke en selvfølge, da de selv ikke tilbyr lærerstudier. For det meste hadde vi små klasser med mye dialog (seminar), og noen få større forelesninger. Bond er utrolig vant til utvekslingsstudenter da de har mange av dem, så de var veldig gode på å tilrettelegge. De har både skrivehjelp og veiledningstimer på biblioteket om man sliter med engelsken og skriftlige innleveringer. Jeg benyttet meg aldri av denne muligheten da jeg fikk god og tett oppfølging av mine lærere. Hadde jeg problemer før en innlevering satte de gjerne av tid for å lese over og hjelpe meg før jeg leverte. Det er heller ikke en tung og lang eksamensperiode som vi ofte har her på norske universiteter. Sluttkarakteren var delt opp prosentvis utover hele semesteret, fra innleveringer, oppgaver og deltagelse i timen. Dette førte til mindre valgfrihet av studiemetoder, da du alltid måtte jobbe jevnt og trutt, men gjorde også at du alltid fikk flere sjanser om du ønsket å forbedre deg.

Hva tar du med deg fra utveksling som du ikke ville fått i Norge?

Rett og slett det beste halvåret hittil i mitt liv. Å bo i et fremmed land så langt unna Norge er helt klart en erfaring som har gitt meg mye jeg ikke ville fått hjemme. Jeg har blitt kjent med mennesker fra hele verden, lært meg å snakke engelsk enda bedre, fått reist over hele Australia, besøkt New Zealand og Bali, fått et helt nytt syn på min profesjon og muligheten jeg har, og blitt enda mer selvstendig og tryggere på meg selv.

Camilla og venner i bil på stranda på Fraser Island (foto)

Tips til studenter som skal reise til Bond University?

• Tør å reis alene! Du får deg venner uansett, og lærer så utrolig mye av å bli kjent med mennesker fra andre land.
  • Engasjer deg i det sosiale! Bli med på festene skolen arrangerer og prat med medstudentene i klassen din.
  • REIS! Gold Coast ligger så utrolig godt til med utallige steder i området å besøke. Jeg reiste nesten annenhver helg og det var verdt hver krone. Springbook, Noosa, Fraser Island, North Stradbroke Island, Brisbane og Byron Bay i kjøre-avstand, og Sydney, Cairns, Melbourne og New Zealand med bare et par timer i fly.