– Godt miljø både faglig og sosialt

Ugne Kristina Furunes (foto)

Ugne Kristina Furunes

Musikk årsstudium

Hvorfor valgte du dette studiet?

Jeg hadde lenge hatt lyst til å studere i Kristiansand, men rakk ikke fristen for musikkopptak 15. desember. Jeg ble derfor utrolig glad da den videregående skolen min i Trondheim fikk besøk av studentambassadører fra UiA. Jeg ble introdusert for årsstudium i musikk som hadde søknadsfrist 15. april, og bestemte meg for å søke. Det har jeg ikke angret et sekund på, og dette årsstudiet gir muligheter for videre musikkstudier om man ønsker det.

Hva er det beste med å studere på UiA?

Jeg liker veldig godt at man er omringet av mange forskjellige mennesker, som studerer og interesserer seg for forskjellige ting. Som musikkstudent er man ofte omringet av folk som driver med det samme, så jeg synes det var utrolig gøy å møte folk som driver på med noe helt annet. Som frivillig på studenthuset Østsia fikk jeg veldig fort mange nye venner på tvers av alder, studieretning og hjemkommune.

Hva har du lyst til å jobbe med etter endte studier?

Jeg har alltid hatt lyst til å jobbe som musikk- og spansklærer! Jeg vet at fremtiden min er full av korps, musikk og sang, og jeg gleder meg utrolig mye til å fullføre studiene mine og komme i gang med det!

Hvordan opplever du miljøet blant studenter og lærere?

På årsstudium i musikk er man få studenter, det gjør det mye lettere for studenter og lærere å knytte bånd og man føler seg «sett». Vi har et veldig godt miljø, både faglig og sosialt. For min del synes jeg at det er viktig å være i et godt miljø og ha god kontakt med lærerne, for da gleder jeg meg rett og slett til å stå opp og dra til universitetet.

Hva er det viktigste du har lært?

Jeg tror det viktigste jeg har lært så langt er å utnytte tida som student. Jeg føler at jeg nå vet virkelig hvem jeg er, og jeg er omringet av folk som gjør meg godt, og jeg studerer noe som jeg vil drive på med. Jeg tror at det er viktig å se tilbake på tida som student og ha gode minner .