Utgangspunktet for prosjektet er muligheten for kvalitetsheving i barnehagene og i barnehagelærerutdanningen. Barnehagen er, sammen med barnets familie, en av de viktigste arenaene i et barns liv. Personalets kompetanse er den viktigste enkeltfaktoren for at barn skal få en god barndom og en god start på livet. Det er derfor av stor betydning at det utdannes barnehagelærere med relevant oppdatert kunnskap og handlingskompetanse.
Barnehagelærerutdanningen har fått nye retningslinjer og disse fremhever praksisstudiet som avgjørende i en barnehagelærers transformasjon fra student til profesjonsutøver med barnehagefaglig handlingskompetanse. De fokuserer også på praksis sin viktige rolle i å sikre studentene progresjon knyttet til pedagogisk ledelse.
Den nasjonale strategien for kvalitet og samarbeid i lærerutdanningen «Lærerutdanning 2025», belyser også viktigheten av å etablere stabile og gjensidige utviklende samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjonene og barnehagesektoren. Et av innsatsområdene er å styrke praksisopplæring og FoU samarbeid gjennom etablering av lærerutdanningsbarnehager.
Tanken bak lærerutdanningsbarnehageprosjektet er at det skal stilles høyere krav til samhandlingen mellom barnehagelærerutdanningen ved UiA og lærerutdanningsbarnehagene, enn til øvrige praksisbarnehager. Samarbeidet skal omfatte ordinær praksisopplæring, FoU-samarbeid, eventuelle praksisprosjekter, kompetanseheving, samarbeid om undervisning, hospitering og samarbeid om studenters mastergradsarbeid. Samtidig skal dette prosjektet komme alle praksisbarnehager til gode, ved at for eksempel nye former for praksis prøves ut i lærerutdanningsbarnehagene med erfaringsspredning til de andre barnehagene. Parallelt vil man også revidere dagens samarbeidsavtaler mellom UiA og partnerbarnehagene, i samsvar med intensjonene i strategien «Lærerutdanning 2025
Mål for prosjektet
Hovedmål
Utvikle et stabilt og gjensidig samarbeid mellom UiA og barnehagesektoren. Samarbeid om lærerutdanningsbarnehager skal bidra til styrket praksisopplæring og FoU samarbeid, og bidra til økt arbeidslivsrelevans i utdanningen.
Delmål
Styrke integrering av teori og praksis for studenter i barnehagelærerutdanningene.
Bidra til å utvikle en praksisnær undervisning med relevans for barnehagelærerprofesjonen.
Styrke overgang fra utdanning til yrke.
Utvikle et tydelig FoU-fokus som er forankret i et samarbeid mellom barnehageeier, lærerutdanningsbarnehagene og UiA.
Øke samarbeidet med hovedfokus på profesjonenes kjerneoppgaver og samfunnsmandat, spesielt knyttet til pedagogisk ledelse.
Fremme systematisk samarbeid om lærerstudentenes praksis og FoU-oppgaver.
Fremme utvikling av gode strukturer og arenaer for langsiktig samarbeid.
Fremme gjensidig forpliktelse og respekt for hverandres bidrag i samarbeidet.
Ansvarlig for siden: Avdeling for lærerutdanning <lu-postSPAMFILTER@uia.no (Fjern SPAMFILTER fra adressen)>