- Rytmisk linje på UiA var det eneste rette for meg

Knut Marius Djupvik vant Stjernekamp 2020, og har sin utdannelse i rytmisk musikk ved UiA fra 2007-2012. Da han bestemte seg for å satse på musikken var kun ett alternativ godt nok.

Tidligere student på rytmisk, Knut Marius Djupvik, vant Stjernekamp 2020. Foto: Julia Marie Naglestad, NRK

-Jeg hadde ingen plan B. Det var rytmisk linje i Kristiansand jeg skulle gå på. Kombinasjonen fantastiske lærere som selv er utøvere, godt studentmiljø og muligheten for å skape seg et stort nettverk gjør studiet helt unikt, sier Djupvik.

Han tok først bachelorgrad i Faglærer i rytmisk musikk, deretter Master i utøvende rytmisk musikk.

-Jeg hadde fem fantastiske år i Kristiansand. Studietiden gav meg en helhetlig forståelse av det å leve som artist og jeg ble forberedt på livet som ventet etter studiene. Her jobber alle mot samme mål. Lærerene er selv utøvende musikere, og studentene jobber for å bli det. Miljøet er helt unikt, og den dag i dag møter jeg nesten alltid tidligere medstudenter når jeg opptrer. Musikalsk leder av Stjernekamp orkesteret, Erik Sortdal og trommeslager i orkesteret , Kristian Tybakken er også tidligere studenter ved UiA rytmisk. Hadde jeg ikke kommet inn, hadde jeg tatt et år fri og prøvd igjen året etter. For meg var det ingen tvil, UiA rytmisk var det eneste rette for meg, sier Djupvik.

Knut Marius studietiden gav han en helhetlig forståelse av livet som artist. Tidligere student på rytmisk, Knut Marius Djupvik, er en av finalistene i årets Stjernekamp. Foto: Julia Marie Naglestad, NRK

Knut Marius sier studietiden gav han en helhetlig forståelse av livet som artist. Foto: Julia Marie Naglestad, NRK

Brukte studietiden til å dyrke musikken

Han mener studietiden er en gyllen mulighet til å fokusere fullt og helt på musikken. Til studenter anbefaler han å bruke tiden til å øve mest mulig og gripe alle sjanser man får til å fremføre musikk, men understreker samtidig at man må ha det gøy underveis.

Fra Djupvik var ferdig utdannet i 2012 tok det kun et år før karrieren virkelig skjøt fart. Han stakk nemlig av med seieren i The Voice i 2013.

Da konkurrerte han mot flere tusen deltakere.

Et av livets store høydepunkt

I Stjernekamp har han hatt ni andre konkurrenter Han beskriver de ti ukene som utrolig intensive.

-Hver lørdag har føltes som den viktigste i mitt liv. Men jeg har kost meg veldig og det har vært et av livets store høydepunkt, sier Djupvik.

I finalen fremførte han en av låtene han skrevet selv: «Kan du Hjelpe me å Hjelpe»