0
Hopp til hovedinnhold
 
Kontor:
G2038 ( Universitetsveien 25, Kristiansand )

Tanja Orning (professor i klassisk musikkimprovisasjon, ph.d.) er samtidscellist, musikkviter og komponist fra Oslo.

Orning spesialiserer seg i å arbeide med og å fremføre ny og eksperimentell musikk, inkludert både notert og improvisert musikk. Orning studerte ved Norges musikkhøgskole, i London med William Pleeth og i USA med Janos Starker som Fulbrightstipendiat (MA in Performance ved Indiana University). Orning var alternerende solocellist i Stavanger Symfoniorkester (1994-2000) i tillegg til å undervise ved konservatoriet. Hun forlot sin orkesterjobb i 2000 for å realisere egne musikalske og tverrfaglige prosjekter som utøver, improvisatør og komponist, alene og i ulike ensembler: Cellotronics (solo), asamisimasa (Spellemann 2012 og 2015), Kyberia duo, Ametri strykekvartett, Oslo Sinfonietta, Christian Wallumrød Ensemble, Boa trio, Dr. Ox duo, Wunderkammer, Sound of Movement med danser Ellen Johannesen og Performancegruppen Mobile Homes. Hun spiller jevnlig med Lemur ensemble, Oslo Sinfonietta og Ensemble Ernst. Som improvisator har hun vært en del av impromiljøet i Norge i samarbeid med bl.a. Lemur, Christian Wallumrød, Trygve Seim, Michael Duck, Lene Grenager, Ståle Storløkken, Eivind Lønning, Kjetil Gutvik, Natasha Barrett, Per Zanussi, Helga Myhr m.fl.

En rød tråd i Ornings musikalske verden har vært et tett samarbeid med komponister for å realisere nye verk. Orning har bestilt og urframført ca 150 nye verk av komponister i Norge og utlandet, bl.a. Simon Steen-Andersen, Natasha Barrett, Øyvind Torvund, Trond Reinholdtsen, Maja Ratkje, Annesley Black, Kristine Tjøgersen, Simon Løffler og Mathias Spahlinger. Hun har opptrådt på festivaler som Darmstadt, Donaueschingen, Huddersfield, Ultima, Ultraschall, Stavanger International Chamber Music Festival, Olavsfestdagene, Trondheim kammermusikkfest, Molde jazzfestival, Kongsberg jazzfestival, Vossajazz, Novara Jazz Festival, Shared Sounds (Berlin) og Taktlos (Zürich). Orning har komponert solo- og kammermusikk og for sinfonietta, og er bl.a. fremført på Ultimafestivalen, Dark Music Days (Reykjavik) og rundt om i Norge.

Orning har medvirket på en rekke innspillinger av samtidsmusikk, og i 2005 kom soloplaten Cellotronics (Albedo). I 2000 mottok hun Statens kunstnerstipend for yngre kunstnere. Hun er juryleder for Arne Nordheim komponistpris opprettet av Kulturdepartementet. Hun har flere års erfaring som utvalgsmedlem i Kulturrådet.

Orning har doktorgrad innen feltet oppføringspraksis fra Norges Musikkhøgskole (2014). Avhandlingen ”The Polyphonic Performer”, undersøker hvordan samtidsmusikerrollen uttrykkes og forstås innenfor ulike kontekster, og hvordan dette kommer til uttrykk i erfaringer hos utøvere, med fokus på verker av Helmut Lachenmann, Morton Feldman, Klaus K. Hübler og Simon Steen-Andersen.

Orning arbeidet som førsteamanuensis og forsker innenfor moderne musikkhistorie, framføringspraksis, verkfortolkning og estetikk på Universitetet i Oslo mars 2014 til november 2015. Hun var også ansatt som førsteamanuensis ved Barratt-Due Musikkinstitutt 2014-2015. Orning arbeidet som post.doc ved Musikkhøgskolen 2015-20 i et prosjektet "På vei mot en ny utøverrolle i det 21. århundret. En undersøkelse av portfoliomusikerens kvalifikasjonskrav i et globalisert arbeids- og musikkliv." Hun har nå en liten stilling ved Musikkhøgskolen der hun underviser i samtidsmusikk, utvikling av kunstneriske prosjekter, og med veiledning.

Orning ble ansatt ved UIA i januar 2021. Hun underviser på norsk og engelsk.

Lydfil:Tanja Orning: HOMMAGE À ANNA-EVA BERGMAN (2002/2010) for solo cello. Commissioned by the National Museum of Contemporary Art in 2002 for the Anna-Eva Bergman exhibition.

CD: Hommage à Anna-Eva Bergman (Prisma Records 2010).

Sist endret: 12.05.2021 22:05