Gå til hovedinnhold
0
Hopp til hovedinnhold
 
Kontor:
K3022 ( Universitetsveien 25, Kristiansand )

Den armenske pianisten Mariam Kharatyan spiller internasjonalt som solist og kammermusiker. Hun har sin musikalske bakgrunn som klassisk pianist og fullførte sin mastergrad ved Komitas Musikk Konservatorium i Yerevan, Armenia. Fra 2012 flyttet hun til Norge og fullførte masterprogrammet i vest-europeisk musikk ved Universitetet i Agder. For tiden er hun Førsteamanuensis i Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk ved Universitetet i Agder.

Kharatyan har vært solist med Kristiansand symfoniorkester, dirigert av Eivind Gullberg Jensen, Norge, Torun symfoniorkester med Anna Duczmal-Mroz, Polen og strykeorkester av Sarajevo Musikk Akademi med Tijana Vignevic, Bosnia-Hercegovina. Hun er prisvinner i flere internasjonale pianokonkurranser som “Giovanni Musicisti” (1. pris, 2013) i Treviso, Italia, Grieg Internasjonal Pianokonkurranse i Bergen (Semifinalist, 2016), og “Renaissance” i Gyumri, Armenia, i 2010.

Kharatyan hadde masterklasser med blant andre Leif Ove Andsnes, Einar Steen-Nøkleberg, Marianna Shirinyan og Jan Jiracek Von Arnim. Hun har spilt konserter i Kilden Teater og Konserthus i Kristiansand, National Gallery of Art i Washington DC, Leshowitz Recital Hall i Montclair, New Jersey, Khachaturian Concert Hall i Yerevan, også i Sverige, Tyskland, Italia, Ungarn, Polen, Romania, Hviterussland, Bosnia-Hercegovina og Litauen.

Fra 2015-2019 arbeidet hun med prosjektet Armenian Fingerprints: interpreting the piano music of Komitas and Khachaturian in light of Armenian folk music, i Norsk Program for Kunstnerisk Untviklingsarbeid. 

I 2019 har hun gitt ut to plater - Khachaturian, Chamber Music med Simax Classics, og Komitas, Shoror med Grappa Musikkforlag.

Vitenskapelige publikasjoner

  • Kharatyan, Mariam (2021). Aspects of Interpretation with Multicultural Performers. Music E-ducation in XXI- st century. New challenges and perspectives. ISBN: 978-83-65727-59-6. Wydawnictwo Miejskie Posnania, Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Part III MUSIC EDUCATION - NEW PERSPECTIVES. s 209 - 220.
  • Kharatyan, Mariam (2021). Aspekty interpretacyjne muzyki w środowisku wykonawców wielokulturowych. E-dukacja muzyczna w XXI wieku Nowe wyzwania i perspektywy. ISBN: 978-83-65727-62-6. Wydawnictwo Miejskie Posnania, Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Część III Edukacja muzyczna — nowe perspektywy. s 277 - 292.
  • Kharatyan, Mariam; Rolfhamre, Robin; Schau, Jørn (2023). Artistic research: on specifics of the Norwegian model of artistic research and "Armenian fingerprints" project.
  • Kharatyan, Mariam (2022). How to use the Sostenuto pedal | Middle pedal.
  • Kharatyan, Mariam (2022). Evolution of the middle pedal | Sostenuto pedal.
  • Eidsaa, Randi Margrethe; Kharatyan, Mariam; Correia, Jorge; Dalagna, Gilvano; Foletto, Clarissa; Economidou-Stavrou, Natassa (2022). Rethinking Music Performance in European Higher Education Music Institutions: Perspectives from Norway.
  • Kharatyan, Mariam (2022). Score-Based Learning and Improvisation in Classical Music Performance.
  • Kharatyan, Mariam (2022). ARMENIAN CROSSROADS KOMITAS, HOVHANESS, KHACHATURIAN Klaverkonsert i Oslo.
  • Kharatyan, Mariam (2022). Bridging musical and artistic knowledge in performance practice.
  • Kharatyan, Mariam (2022). Through and Beyond the Notes: New Interpretational Possibilities in Music Performance.

Sist endret: 14.09.2020 10:09