Gå til hovedinnhold
0
Jump to main content

Katja Haaversen-Westhassel Skjølberg

Førstelektor

 
Kontor:
HU019 ( Universitetsveien 25, Kristiansand )

Jeg er førstelektor i statsvitenskap og ansatt ved Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag, Universitetet i Agder. Jeg underviser internasjonale forhold, samt fagdidaktikk og samfunnskunnskap på PPU og i lektorutdanningen 8-13. Mine forskningsinteresser er primært innenfor skole- og utdanningsforskning, samfunnsfag og fagdidaktikk, terrorisme og radikalisering. Jeg er spesielt interessert i samfunnsfagets rolle i forebyggingen av utenforskap, ekstreme holdninger og handlinger, samt undervisning om kontroversielle, sensitive og emosjonelle tema. 

Forskning

Utvalgte pågående prosjekter: 

  • Prosjektleder Kompetansehevingsprosjekt - undervisning om seksuell trakassering i skolen (Bufdirprosjekt)
  • Kartlegging av strukturell rasisme i Kristiansand kommune (Forskningsmidler Kristiansand kommune)
  • Prosjektleder forskningsprosjektet «Profesjonsutvikling gjennom Lesson Study - En undersøkelse av praksislæreres erfaring med Lesson Study som metode for profesjonsutvikling.» (Forskningsmidler LU 2022 og 2023)
  • Klasseromsforskning – samfunnsfagene i praksis og studenter i forskningsprosjekt 

Medlem av Forskningsgruppen Europeisk integrasjon og transnasjonal styring https://www.uia.no/forskning/samfunnsvitenskap/europeisk-integrasjon-og-transnasjonal-styring

Medlem av ForskningsgruppenSamfunnsfagdidaktikk og utdanningsforskning https://www.uia.no/content/search?q=forskningsgrupppen%20utdanningsforskning.. 

Medlem av Jean Monnet Centre of Excellence, Erasmus plus ved Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag, UiA. 

Prosjektleder for forskningsprosjektet Samfunnsfag i praksis og studenter i forskningsprosjekt, 2021-24. Dette er et større datainnsamlingsprosjekt om ulike sider ved samfunnsfagundervisningen på ungdomstrinn og i videregående skole. Prosjektet er tildelt forskningsmidler fra Avdeling for lærerutdanning for 2021.

Prosjektleder forskningsprosjektet «The battle of ideas» - skolen som arena for forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme, 2017-19. Prosjekt gjennomført i samarbeid med Irene Trysnes og Plattform - Norsk institutt for forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme. Prosjektet ble tildelt forskningsmidler fra Avdeling for lærerutdanning for 2017.

Prosjektleder, sammen med Irene Trysnes, forskningsprosjektet Klasseromsforskning – studenter i forskningsprosjekt, ved UiA 2017-18.

 

Undervisning

Faglærer samfunnsfagdidaktikk på PPU og i lektorutdanningen i samfunnskunnskap (SV-144/SV-145, SV-412/SV-414, SV-429). 

Faglærer og veileder Bachelorprogram i statsvitenskap, primært innenfor internasjonal politikk (ST-102).

Veiledning bachelor- og masteroppgaver, primært på lektorstudiet i samfunnskunnskap.

Diverse gjesteforelesninger om følgende tema: internasjonal politikk; terrorisme, folkeretten og folkerettens moralske dilemma med bakteppe i  krigen i Syria og Yemen; samfunnsfagdidaktikk; muligheter og utfordringer i den flerkulturelle skolen; kritisk dannelse og demokratiopplæring; forebygging av radikalisering; Fake news, konspirasjonsteorier og radikalisering

Arbeidserfaring

  • Universitetet i Agder, Institutt for statsvitenskap og ledelsesfag (2002-)
  • Lektor i samfunnsfag ved Kristiansand katedralskole gimle (20% stilling 2011-2012)
  • Forskningsmedarbeider/Stipendiat ved Forsvarets forskningsinstitutt, Avdeling for systemanalyse (1999-2002)
  • Forskningsmedarbeider ved Politihøgskolen (1998-99)
  • Studentassistent NTNU diverse emner statsvitenskap grunnfag
  • Lærer i russisk ved Aftenskolen i Kristiansand (1993-1994)

Faglige interesser

Globalisering og internasjonal politikk; konflikt og fredsproblematikk; radikalisering, terrorisme og voldelig ekstremisme; samfunnsvitenskapelig metode; variert undervisning og aktiv læring; fagdidaktikk i samfunnsfag; samfunnsfag, demokrati og dannelse; skolen og samfunnsfaget som arena for forebygging av radikalisering; kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i samfunnsfag 

Prosjekter

    Pågående forskningsprosjekter:

    • Kompetansehevingsprosjekt - undervisning om seksuell trakassering i skolen (Bufdirprosjekt)
    • Profesjonsutvikling gjennom Lesson Study - En undersøkelse av læreres erfaring med Lesson Study som metode profesjonsutvikling, med Andreas Reier Jensen, Line Mastad og Aina Bjelland
    • Strukturell rasisme i Kristiansand, finansiert av Kristiansand kommune, med Irene Trysnes 
    • Samfunnsfag i praksis og studenter i forskningsprosjekt, 2020-24, ved Katja H-W Skjølberg og Irene Trysnes 
    • Skjølberg, K. H-W. & Trysnes I. Learners at risk. Teenagers’ experiences with sexual harassment in school
    • «The battle of ideas» - skolen som arena for forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme, 2017-
      ved Katja H-W Skjølberg, Irene Trysnes 
    • Learning by doing – en analyse av bruk av rollespill i undervisningen, Katja H-W Skjølberg og Irene Trysnes (UiA)

    Utvalgte publikasjoner

    Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2024). Strukturell rasisme i Kristiansand kommune. Forskningsrapport mai 2024. 

    Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel; Trysnes, Irene; Furrebøe, Elise Frølich (2023). Is the coronavirus created by the government to control us? Critical thinking and conspiracy beliefs among Norwegian youth in upper secondary schools. Journal of Social Science Education. ISSN: 1611-9665. 22 (4). s 1 - 27. doi:10.11576/jsse-6295.

    Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja H-W (2022). Ekstreme ytringer i klasserommet.. Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen.. ISBN: 9788215049212. Universitetsforlaget. kapittel 2. s 52 - 69.

    Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2022). Mot et allmenndannende ferdighetsfag? En analyse av vitenskapelige metodiske ferdigheter i samfunnsfag.. Nye spadestikk i samfunnsfagdidaktikken. ISBN: 9788245037913. Fagbokforlaget. s 105 - 124.

    Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel; Trysnes, Irene (2021). A, C eller F? Sensorers refleksjoner omkring vurdering av bacheloroppgaver. En smak av forskning. Bacheloroppgaven som prosjekt, prosess og produkt. ISBN: 978-82-02-70942-6. Cappelen Damm Akademisk. kapittel 26. s 261 - 270.

    Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2020). Hva, hvordan, hvorfor? En studie av norske lærere og elevers erfaringer med lekser i samfunnsfag. Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education. ISSN: 2000-9879. 10 (4). s 36 - 59.

    Lia, Brynjar & Katja H-W Skjølberg, 2005. Causes of Terrorism: An Expanded and Updated Review of the Literature, FFI Research Report-2004/04307. Kjeller: Forsvarets Forskningsinstitutt.      https://publications.ffi.no/nb/item/causes-of-terrorism-an-expanded-and-updated-review-of-the-literature

    Lia, Brynjar & Katja H-W Skjølberg, 2004. Warum es zu Terrorismus kommt – Ein Überblick über Theorien und Hypothesen zu den Ursachen des Terrorismus, Journal für Konflikt- und Gewaltforschung 1/2004: 121-163.

    Skjølberg, Katja H-W, 2001. Etnisk mangfold, legitimitet og konflikt: Mønstre i vesteuropeisk separatisme 1950–95, Norsk statsvitenskapelig tidsskrift 17(3): 323–345.

    Lia, Brynjar & Katja H-W Skjølberg, 2000. Why Terrorism Occurs - A Survey of Theories and Hypotheses on the Causes of Terrorism. FFI rapport. 02769. Kjeller: Forsvarets forskningsinstitutt.  https://www.ffi.no/en/publications-archive/why-terrorism-occurs-a-survey-of-theories-and-hypotheses-on-the-causes-of-terrorism

    Skjølberg, Katja H-W (2000): Voldsalarm. En programevaluering av et forebyggende tiltak mot gjentatt kvinnemishandling. PHS Forskning 2000:3. Oslo: Politihøgskolen.

    Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel, 1998. Etnisk mangfold, legitimitet og konflikt: Vesteuropeisk separatisme 1950–95. Hovedoppgave for cand.polit graden. Trondheim: Institutt for sosiologi og statsvitenskap, Norges Teknisk Naturvitenskapelige Universitet.

    Allmenn formidling

    "Kroken på døra for den allmenndannende enhetsskolen?", Kronikk Fedrelandsvennen 10. april 2021 https://www.fvn.no/mening/kronikk/i/9O1nwq/kroken-paa-doera-for-den-allmenndannende-enhetsskolen  

    Katja H-W Skjølberg, Nov 2020, Folkerettens moralske dilemma - digital forelesning i tre deler i forbindelse med Eilert Sundt elevdagen 2020 https://www.uia.no/om-uia/fakultet/fakultet-for-samfunnsvitenskap/eilert-sundt-prisen/elevdagen/fagstoff-til-elevdagen 

    Katja H-W Skjølberg, 2019, ‘Hva slags verden er det vi lever i?’, Fedrelandsvennen 13. febr. 2019 https://www.fvn.no/mening/kronikk/i/BJQbdG/hva-slags-verden-er-det-vi-lever-i.

    Katja H-W Skjølberg, 2017, ‘It’s The End of The World As We Know It (And I Feel Fine?)’, Fedrelandsvennen 30.jan 2017 https://www.fvn.no/mening/i/dWkxw/its-the-end-of-the-world-as-we-know-it-and-i-feel-fine.

    Trondal, Jarle og Katja H-W Skjølberg, 2015, ‘Defekt krisehåndtering?’, Fedrelandsvennen 2.nov 2015 https://www.fvn.no/mening/i/E25KK/defekt-krisehaandtering.

    Vitenskapelige publikasjoner

    • Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel; Trysnes, Irene; Furrebøe, Elise Frølich (2023). Is the coronavirus created by the government to control us? Critical thinking and conspiracy beliefs among Norwegian youth in upper secondary schools. Journal of Social Science Education. ISSN: 1611-9665. 22 (4). s 1 - 27. doi:10.11576/jsse-6295.
    • Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja H-W (2022). Ekstreme ytringer i klasserommet.. Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen.. ISBN: 9788215049212. Universitetsforlaget. kapittel 2. s 52 - 69.
    • Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2022). Mot et allmenndannende ferdighetsfag? En analyse av vitenskapelige metodiske ferdigheter i samfunnsfag.. Nye spadestikk i samfunnsfagdidaktikken. ISBN: 9788245037913. Fagbokforlaget. s 105 - 124.
    • Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2021). A, C eller F? Sensorers refleksjoner omkring vurdering av bacheloroppgaver. En smak av forskning. Bacheloroppgaven som prosjekt, prosess og produkt. ISBN: 978-82-02-70942-6. Cappelen Damm Akademisk. kapittel 26. s 261 - 270.
    • Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2020). Hva, hvordan, hvorfor? En studie av norske lærere og elevers erfaringer med lekser i samfunnsfag. Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education. ISSN: 2000-9879. 10 (4). s 36 - 59.
    • Skjølberg, Katja; Lia, Brynjar (2004). Warum es zu Terrorismus kommt - Ein Überblick über Theorien und Hypothesen zu den Ursachen des Terrorismus. ?. 6 (1). s 121 - 163.
    • Skjølberg, Katja (2001). Etnisk mangfold, legitimitet og konflikt: Mønstre i vesteuropeisk separatisme 1950-95 Ethnic Pluralism, Legitimacy and Conflict: West-European Separatism 1950-95. Norsk Statsvitenskapelig Tidsskrift. ISSN: 0801-1745. 17 (3). s 322 - 345.
    • Jensen, Andreas Reier; Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2024). Profesjonsutvikling gjennom Lesson Study - en undersøkelse av læreres og skolelederes erfaring med Lesson Study som metode for skolebasert profesjonsutvikling..
    • Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja Haaversen-Westhassel (2023). Identitetsutvikling og felleskap - Perspektiver på rasisme og grensearbeid i skolen.
    • Trysnes, Irene; Skjølberg, Katja H-W (2023). Læreres håndtering av ekstreme ytringer i klasserommet.
    • Skjølberg, Katja H-W; Trysnes, Irene (2022). Hvordan arbeide med diskriminerende holdninger og ekstreme ytringer i klasserommet.
    • Skjølberg, Katja H-W; Trysnes, Irene (2022). KONTROVERSIELLE,  EMOSJONELLE & SENSITIVE TEMA I SKOLEN - Lærerstrategier i møte med diskriminerende holdninger og ekstreme ytringer i klasserommet.
    • Skjølberg, Katja H-W (2022). Fake news, konspirasjonsteorier og kritisk tenkning.
    • Skjølberg, Katja H-W (2021). Kommunekonferansen 2021 - De unge som faller utenfor.

    Sist endret: 3.04.2024 19:04