Birte Myhrstad

Instituttleder

Instituttleder/førsteamanuensis

Kontor:
K3005 ( Universitetsveien 25, Kristiansand )
Kontortid:
9-16

Birte Myhrstad(mezzosopran) kommer fra Kristiansand og har sin utdannelse fra høgskolene i Bergen og Oslo. Hun avla diplomeksamen i utøvende sang ved Norges Musikkhøgskole i 1990. Med sin brede solisterfaring har hun markert seg som en allsidig sanger med et repertoar som spenner fra barokkmusikk via opera, romanser og samtidsmusikk. Myhrstad er ansatt som førsteamanuensis ved Universitet i Agder, avdeling for kunstfag.

Undervist på bachelor og master i sang siden 2007. Gitt masterklasser vedOulu Institute for music, media and dance in Finnland

Repertoaret av messer og oratorier er omfattende. Myhrstad har hatt hovedroller i regi av Den Norske Opera, Opera Sør, senest i 2015 i Verdi´s opera Rigoletto, Operaen i Kristiansund, Opera Mobile og Riksoperaen (Den Norske Opera). Hun har vært solist ved en rekke festspill og festivaler i inn- og utland, blant annet med koret Grex Vocalis, med Det Norske Solistkor og med Litauens Nasjonale Orkester i Vilnius.

Myhrstad har vært engasjert ved flere CD-innspillinger, bl.a. i regi av Norsk komponistforbund. Hun har sunget med de fleste norske orkestre og hun har hatt solistoppdrag ved en rekke festspill og festivaler i inn- og utland. Ved flere anledninger har hun sunget i norsk radio og TV.

Myhrstad mottok i 1996 Vest-Agder fylkeskommunes kunstnerstipend, i 1998 Kristiansand kommunes kunstnerstipend og i 2000 mottok hun stipend fra Fond for utøvende kunstnere.

Birte Myhrstad har siden 2014 jobbet som Instituttleder på Institutt for klassisk og musikkpedagogikk.

Vitenskapelige publikasjoner

• Bodin, Hans; Engeseth, Bjarte; Myhrstad, Birte (2018). Peer Gynt og Edvard Grieg.
  • Nepstad, Kilden; Myhrstad, Birte; Arntsen, Asbjørn (2018). julekonsert i Kilden.
  • Akademija Universitatas, Sarajevo; Myhrstad, Birte; Pljevljak Krehic, Adema; Ackar Zlatarevic, Maja; Eidsaa, Randi (2018). Solo Konsert knyttet til samarbeidsprosjektet and Presentation of the research project Reflections on Music and Conflicts. Narratives from.
  • Myhrstad, Birte (2017). Presentasjon, UiA klassiske studieprogrammer, Toneheim folkehøyskole.
  • Myhrstad, Birte (2017). Påskekonsert.
  • Myhrstad, Birte (2017). Ønskekonserten, hyllest til Egil Kapstad.
  • Myhrstad, Birte (2017). Kilden vokalensemble, solist.
  • Arntsen, Asbjørn; Myhrstad, Birte (2016). Julekonsert på sørlandets sykehus.
  • Myhrstad, Birte; Rasmussen, Ragnar (2016). Jilekonsert i Kristiansand domkirke.
  • Rasmussen, Ragnar; Myhrstad, Birte; Myhrstad, Birte (2016). Solist og ensemblesanger i Kristiansand solistensemble.

Ekspertområder

Sist endret: 12.02.2019 10:02