Akson, elefanter – og Vipps

Direktoratet for e-helse bør lytte til de entydige innspillene fra helsesektoren og IKT-bransjen.

Margunn Aanestad

Margunn Aanestad, professor ved Institutt for Informasjonssystemer og faglig leder ved Senter for e-helse,  har skrevet en kronikk i Dagens Medisin hvor hun deler sine tanker om Akson prosjektet. Hun peker blant annet på at  vi har noe å lære av Danmark, hvor Sundhedsstyrelsen omkring år 2000 tok initiativ til å oppgradere de danske EPJ-systemene.

Les hele kronikken i Dagens Medisin

Dette er Akson

I juli 2018 anbefalte Direktoratet for e-helse et konsept for helhetlig samhandling og felles kommunal journal. Tiltaket har fått navnet Akson

Akson innebærer at helsepersonell i kommunene jobber i felles journalløsning. Dette betyr at for eksempel legevakt, fastleger, hjemmetjenesten og helsestasjon bruker samme journalløsning.

Akson omfatter også løsninger for bedre samhandling i hele helsetjenesten. Samhandlingsløsningene skal gi innbyggere og helsepersonell i sykehus, kommunen og fastleger mulighet til å utveksle og dele informasjon digitalt. Samhandlingsløsningene skal også bidra til bedre samhandling med andre statlige og kommunale tjenesteområder, som for eksempel Nav og barnevern.

En felles kommunal pasientjournal og helhetlig samhandling vil gi bedre ressursbruk og færre pasientskader.