Kommunikasjon, Kommunikasjon og medier - Universitetet i Agder
0
Hopp til hovedinnhold
Varighet
3 år
Studiepoeng
180
Omfang
Heltid
Start
Høst 2017
Studiested
Kristiansand

Er du interessert i sosiale medier, blogging, digitale medier og kommunikasjon generelt? Kommunikasjonsstudiet ved UiA er for deg som ønsker å jobbe med kommunikasjon eller informasjonsformidling i en organisasjon, i næringslivet eller i offentlig forvaltning. Studiet fokuserer på samspillet mellom språklige, teknologiske og kulturelle faktorer i kommunikasjonsprosessen. Gjennom studiet vil du jobbe med å produsere egne tekster og medieinnhold, samt med å analysere hva profesjonelle produsenter har laget.

Studiet tilbyr to alternative retninger (med egne søkekoder). Studieretningen Kommunikasjon og medier har en noe mer teoretisk tilnærming, mens retningen Medieproduksjon gir mer rom for praktisk arbeid, særlig innen videoproduksjon.

Hva lærer du?

  • Du kan tilegne deg, ordne og systematisere kunnskap om medienes plass i samfunnet, og om hvordan kommunikasjon fungerer i ulike sammenhenger.
  • Du kan gjennomføre formidlingsprosjekter fra idéstadium til ferdig produkt innen ulike medier.
  • Du kan gjøre rede for hva vitenskapelig kildekritikk og arbeidsmetode innebærer.
  • Du kan vurdere ulike kommunikasjonsstrategier opp mot hverandre.
  • Du får en grunnleggende innsikt i hva språk, medium og sosiale forhold betyr for vellykket kommunikasjon.

Jobbmuligheter

Med en bachelorgrad i kommunikasjon kan du jobbe i yrker som innebærer kommunikasjon og formidling i ulike medier. Aktuelle områder er offentlig og privat informasjonsvirksomhet, promotering, kommunikasjonsrådgivning, journalistikk og annen medievirksomhet, samt undervisning.

Oppbygging

1. studieår

Følgende emner er felles for alle studenter:

  • Skrift og bilde (15 sp)
  • Digital formidling (15 sp)

Studieretning for kommunikasjon og medier inneholder i tillegg til fellesemnene:

  • Medier og samfunn (15 sp)
  • Mellommenneskelig kommunikasjon (15 sp)

Studieretning for medieproduksjon (egen søkekode) inneholder i tillegg til fellesemnene:

  • Lyd og video (15 sp)
  • TV-produksjon (15 sp)

2. studieår (med forbehold om godkjenning i studieutvalget)

  • Journalistikk og presserelatert PR (10 sp) 
  • Strategisk kommunikasjon (10 sp) 
  • Bacheloroppgave (10 sp) 
  • Ex.phil. og ex.fac. (10 + 10 sp)
  • Fritt valgt emne (10 sp)

3. studieår

I breddeenheten (60 studiepoeng) velger du et annet faglig innhold som skal supplere kommunikasjonsfagetDet legges til rette for at hele eller deler av dette kan tas i utlandet. Du kan velge mellom:

  • Årsstudium (60 sp)
  • To emnegrupper á 30 sp
  • Én emnegruppe á 30 sp og 30 sp fritt valgte emner

Se hele studieplanen

Opptakskrav og poeng

Opptakskrav

Generell studiekompetanse.

Poenggrense ved forrige opptak

Ordinær kvote

41,4

Alle søkere konkurrerer om en studieplass i en ordinær kvote. I denne kvoten konkurrerer du på grunnlag av konkurransepoengene dine. Konkurransepoeng består av karakterpoeng og eventuelle tilleggspoeng.

Kvote for førstegangsvitnemål

35,8

Du konkurrerer i kvoten for førstegangsvitnemål dersom du ikke fyller mer enn 21 år i året du søker opptak og har fått utstedt førstegangsvitnemål på normert tid i videregående opplæring, eller har generell studiekompetanse på bakgrunn av vitnemål fra yrkesfag og studiekompetansefagene. Skal du søke studier med spesielle opptakskrav, og konkurrerer i førstegangsvitnemålkvoten, må fagene som inngår i det spesielle opptakskravet stå på førstegangsvitnemålet ditt. 50 prosent av alle studieplassene gis i denne kvoten, og du konkurrerer kun med skolepoengene dine. Det står «Førstegangsvitnemål» på vitnemålet ditt om du har det.

Utveksling

Ta en del av studiet i utlandet.

Få mer informasjon om universitetene du kan velge her:

Se også uia.no/utveksling

Videre studier

Etter fullført bachelorgrad kan du gå videre med en mastergrad i samfunnskommunikasjon ved UiA.

Fakta

Søknadsfrist

15. april

Søkekode

201 850

Antall plasser

30

Spørsmål om opptak til studiet?

Send studiet på mail