UiA får 1 million kroner til digitalt utviklingsprosjekt - Universitetet i Agder
0
Hopp til hovedinnhold

UiA får 1 million kroner til digitalt utviklingsprosjekt

Pengene skal brukes til å styrke den digitale kompetansen blant studenter og faglærere ved UiA og praksislærere i grunnskolen i Kristiansand. 

Arne Breistein og Johan Kristian Andreasen, prosjektledere for ProDiG
– Vi begynner ikke på bar bakke, men er i samarbeid med fagene i full gang med vår digitale satsing, sier Arne Breistein (t.v.) og Johan Kristian Andreasen, prosjektledere for ProDiG. Foto: Atle Christiansen

Tildelingen gir oss muligheten til å produsere flere nettbaserte undervisningsopplegg. Det første opplegget skal være på plass når studentene på de nye lærerutdanningene begynner i august, sier Johan Kristian Andreasen, universitetslektor ved Institutt for pedagogikk ved UiA.

Andreasen og seniorrådgiver Arne Breistein ved UiA er prosjektledere for Profesjonsfaglig digital kompetanse (ProDiG), som er tildelt midlene.

ProDiG er et samarbeid mellom UiA og Kristiansand kommune, og er fra før finansiert av Det digitale universitet (DDU) og Avdeling for lærerutdanning. Det digitale universitet er UiAs satsing for å fremme digitalisering og øke kvalitet og effektivitet innen undervisning, administrasjon og forskning. 

Prosjektmidlene kommer fra Norgesuniversitet som er et forvaltningsorgan under Kunnskapsdepartementet og finansierer utviklingsprosjekter ved universiteter og høgskoler for å fremme teknologi for læring og utdanning.

Blant 56 innkomne søknader til Norgesuniversitetet, var det 19 høgskoler og universitet som nådde opp.

Det var helt klart en styrke for vår søknad at UiA hadde etablert Det digitale universitet og allerede var i gang med å utvikle digitale prosjekter, sier Breistein.

Prosjektlederne er allerede i gang med å lage digitale undervisningsopplegg for hvert semester i de nye femårige grunnskolelærerutdanningene ved UiA.

– Det er viktig å minne om at disse undervisningsoppleggene ikke kommer i tillegg til annet innhold i de ulike fagene. Poenget er at det digitale skal være en integrert del av fag og praksis i de nye lærerutdanningene, sier Andreasen.

Les mer om tildelingen

Send studiet på mail